Tuesday, 16 April 2024, 4:45 PMMain | Registration | Login

Site menu

Login form

Section categories

Muslim's [38]
Business [18]
National [9]
Global [27]

Facebook

Search

Calendar

«  October 2010  »
SuMoTuWeThFrSa
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

Our poll

Rate my site
Total of answers: 43

Statistics


Total online: 1
Guests: 1
Users: 0



Main » 2010 » October » 20

Memiliki teman setia memang bukan perkara mudah. Makanya banyak juga dari kita yang akhirnya memilih untuk memiliki hewan peliharaan seperti kucing atau anjing. Tapi nyatanya terkadang kesibukan kita di luar rumah membuat kita kurang telaten memelihara hewan kesayangan kita tersebut. Nah, kalau Anda ingin punya teman setia di rumah tapi tak punya banyak waktu untuk merawatnya secara rutin, mungkin hewan peliharaan tersebut bisa Anda gantikan dengan robot humanoid PALRO berikut ini.

Negeri sakura Jepang memang paling terdepan kalau sudah menyangkut teknologi robot. Kali ini yang siap unjuk gigi adalah pihak Fujisoft yang mana sudah cukup lama bereksperimen dan akhirnya siap menampilkan robot humanoid PALRO untuk pertama kalinya di depan publik.

Robot PALRO ini tingginya hanya 39 cm saja. Untuk bisa menjalankan intruksi, robot ini sudah ditanamkan dengan seperangkat sistem komputer serta dibundel dengan processor Intel Atom berkecepatan 1.6GHz, memori 1 GB RAM, flash memori 4 GB, kamera 3 Megapixel serta dapat dihubungkan langsung dengan jaringan Wi-Fi 802.11 b/g/n. Selain itu robot ini juga ditenagai oleh baterai lithium ion.

Pada aksi panggung di depan publik untuk pertama kalinya, tanpa malu-malu robot ini memberikan salam serta memperkenalkan dirinya. Robot ini bersuara dengan dialek Jepang seperti layaknya seorang gadis muda Jepang. Dengan perlahan tapi pasti, robot PALRO berjalan di atas panggung dengan kedua tungkainya. Ketika robot ini melihat Anda, ia bahkan mampu mengambil foto Anda pada saat yang sama, lalu mengirimkannya dalam bentuk email. Bagaimana ia melakukannya? Tentu saja bisa karena robot ini terhubung dengan hotspot saat itu.

Jika Anda merasa jenuh, intruksikan saja robot ini untuk menghibur hati Anda dengan menari mengikuti irama musik. Tariannya juga cukup lincah. Atau mungkin Anda ingin robot ini beraksi bagaikan Sumo, maka robot PALRO akan dengan senang hati melakukannya untuk Anda. Jika dalam satu tempat terdapat lebih dari satu robot PALRO, maka robot-robot pintar ini mampu berkomunikasi secara nirkabel. Wah hebat sekali ya robot cerdas ini!

Kabarnya pihak Fujisoft berencana untuk memasarkan robot pintar ini ke masyarakat luas pada bulan Maret 2010 mendatang. Nah jika Anda sangat berminat sekali ingin menjadikan PALRO sebagai teman setia Anda, kiranya Anda harus siap juga memboyong pulang robot ini dengan harga 3.300 USD atau sekitar 33 juta rupiah.

Tertarik untuk melihat aksi serta kepintaran robot PALRO, silahkan saksikan video berikut ini:

- By thePinkFighter

Category: Global | Views: 7457 | Added by: Eylu | Date: 20 October 2010 | Comments (1)

Peneliti Jepang telah mengembangkan sebuah robot burung yang boleh bergerak dengan bebas di udara dengan gerakan sayap cepat. Robot burung ini memiliki ukuran mirip dengan burung hummingbird yang sebenar, dilengkapi dengan motor mikro dan empat sayap yang dapat dikepakkan 30 kali per saat, kata Hiroshi Liu, peneliti di Universitas Chiba sebelah timur Tokyo.

Hiroshi Liu dengan Robot burung Hummingbird.

Robot unik ini memiliki berat 2,6 gram, boleh terbang 8 kali lebih stabil dari helikopter dengan sayapnya. Robot burung ini dikontrol dengan sensor inframerah dan dapat bergerak atas, bawah, kanan atau kiri.

Hiroshi Liu merancang untuk membuatnya melayang-layang untuk diam pada satu titik di udara, dan melengkapinya dengan kamera mikro pada bulan Maret 2011.

Robot ini menelan kos pengembangan ¥ 200,000,000 ($ 2.1 juta), ia dapat digunakan untuk membantu menyelamatkan orang di dalam runtuhan bangunan, mencari penjahat atau bahkan beroperasi sebagai kenderaan probe di Mars. (sumber)

- By beritateknologi

Category: Global | Views: 1317 | Added by: Eylu | Date: 20 October 2010 | Comments (0)


Anda mungkin pernah melihat  robot HRP-4C yang cantik sebelumnya, dan sementara itu yang sebelumnya hanya mampu menggerakkan tubuh atasnya, sekarang  upgrade dan perbaikan telah dilakukan sehingga robot ini sekarang mampu memegang sendiri di panggung, bernyanyi dan menari dengan manusia.


Robot HRP-4C dan manusia.

Apakah ini menggantikan pasangan tari manusia dalam waktu dekat? Mungkin tidak, tapi ini merupakan bukti langkah maju yang signifikan dalam robotika dan Anda dapat memeriksa video dari robot HRP-4C menari berikut ini. (sumber)





- By beritateknologi

Category: Global | Views: 8335 | Added by: Eylu | Date: 20 October 2010 | Comments (1)


At first he ignored the existence of the smash-hit movie that's 85 percent about how much he's a socially maladjusted jerk. But now Facebook founder Mark Zuckerberg, in a smart PR move, has confirmed that he'd brought his employees to a screening (complete with post-viewing apple martinis, a nice touch referencing a scene in the film), and is finally breaking his silence about "The Social Network."

[Related: Secrets of the Facebook film]

At a relaxed "startup school" session at Stanford University, Zuckerberg took questions from the audience and, inevitably, that movie came up. Like countless techies familiar with "the Facebook story" have been saying since the film was released, Zuckerberg pointed out how far removed it is from reality:


Mark Zuckerberg

Alminana/Wireimage.com

Zuckerberg was asked about the difference between the movie and what he experienced while creating Facebook. "Where do you want to start?" he asked. Every shirt and fleece worn by the actor (Jesse Eisenberg) who played him was one he had actually worn, Zuckerberg said. The movie got a lot of stuff wrong and random details right, he said.

Reviewing the film thematically, Zuckerberg said it featured a girl who was not part of his real life. In the movie she dumped him, which, he joked, happened to him often. "They framed it as if I wanted to get girls or into some social institution," Zuckerberg said. "I've been dating the same girl since before Facebook." He concluded that the filmmakers "can't wrap their head around the idea that someone might build something because they like building things."

Screenwriter Aaron Sorkin's decision to turn Zuckerberg's motivation for creating Facebook into an angry response to being dumped by a girl is the film's central conceit, but that's not even close to how it actually happened. (Jessica Alona, the woman at whom he [now infamously] lashed out on his blog is real, but whatever relationship the two had is unclear.) David Kirkpatrick, with whom Zuckerberg spoke at length for another book about Facebook ("The Facebook Effect: The Inside Story of the Company That Is Connecting the World"), describes Zuckerberg in a Daily Beast article as "one of the least angry people I've ever met." Kirkpatrick writes:

"Zuckerberg was seldom without a girlfriend even before Thefacebook. And shortly before Thefacebook launched, the real-life Zuckerberg began seriously dating a girlfriend, Priscilla Chan, with whom he lives today. He was with her during almost all the events portrayed in the movie."

Addressing claims that the film's central players were hostile to women, Sorkin has decried the misogyny of his characters, but with the possible exception of FaceMash (the application Zuckerberg created in one night at Harvard in a pique of frustration) there's no history of that behavior at all from Zuckerberg or any of the Facebook founders. Sorkin made it all up to give his story a framing device. That's fine, of course: No one's claiming "The Social Network" is a documentary. But still, if Zuckerberg is annoyed that a guy who dislikes the Internet tells the entire moviegoing universe a made-up story about how a world-changing website was created to get back at the woman who dumped him, we can see why the Facebook founder might be a little upset about that.

- By Will Leitch

Category: Global | Views: 1051 | Added by: Eylu | Date: 20 October 2010 | Comments (0)

Nabi Musa adalah satu-satunya Nabi yang boleh bercakap terus dengan Allah S.W.T Setiap kali dia hendak bermunajat, Nabi Musa akan naik ke Bukit Tursina. Di atas bukit itulah dia akan bercakap dengan Allah.Nabi Musa sering bertanya dan Allah akan menjawab pada waktu itu juga. Inilah kelebihannya yang tidak ada pada nabi-nabi lain.

Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A.S. menerima wahyu daripada Allah.

Suatu hari Nabi Musa telah bertanya kepada Allah. "Ya Allah, siapakah orang di syurga nanti yang akan berjiran dengan aku?".

Allah pun menjawab dengan mengatakan nama orang itu, kampung serta tempat tinggalnya. Setelah mendapat jawapan, Nabi Musa turun dari Bukit Tursina dan terus berjalan mengikut tempat yang diberitahu. Setelah beberapa hari di dalam perjalanan akhirnya sampai juga Nabi Musa ke tempat berkenaan.

Dengan pertolongan beberapa orang penduduk di situ, beliau berjaya bertemu dengan orang tersebut. Setelah memberi salam beliau dipersilakan masuk dan duduk di ruang tamu.

Tuan rumah itu tidak melayan Nabi Musa. Dia masuk ke dalam bilik dan melakukan sesuatu di dalam. Sebentar kemudian dia keluar sambil membawa seekor babi betina yang besar. Babi itu didukungnya dengan cermat. Nabi Musa terkejut melihatnya. "Apa hal ini?, kata Nabi Musa berbisik dalam hatinya penuh keheranan.

Babi itu dibersihkan dan dimandikan dengan baik. Setelah itu babi itu dilap sampai kering serta dipeluk cium kemudian dihantar semula ke dalam bilik. Tidak lama kemudian dia keluar sekali lagi dengan membawa pula seekor babi jantan yang lebih besar. Babi itu juga dimandikan dan dibersihkan. Kemudian dilap hingga kering dan dipeluk serta cium dengan penuh kasih sayang. Babi itu kemudiannya dihantar semula ke bilik.

Selesai kerjanya barulah dia melayan Nabi Musa. "Wahai saudara! Apa agama kamu?". "Aku agama Tauhid", jawab pemuda itu iaitu agama Islam. "Habis, mengapa kamu membela babi? Kita tidak boleh berbuat begitu." Kata Nabi Musa.

"Wahai tuan hamba", kata pemuda itu. "Sebenarnya kedua babi itu adalah ibubapa kandungku. Oleh kerana mereka telah melakukan dosa yang besar, Allah telah menukarkan rupa mereka menjadi babi yang hodohrupanya. Soal dosa mereka dengan Allah itu soal lain. Itu urusannya dengan Allah. Aku sebagai anaknya tetap melaksanakan kewajipanku sebagai anak. Hari-hari aku berbakti kepada kedua ibubapaku sepertimana yang tuan hamba lihat tadi. Walaupun rupa mereka sudah menajdi babi, aku tetap melaksanakan tugasku.", sambungnya.

 

Sekadar gambar hiasan.

"Setiap hari aku berdoa kepada Allah agar mereka diampunkan. Aku bermohon supaya Allah menukarkan wajah mereka menjadi manusia yang sebenar, tetapi Allah masih belum memakbulkan lagi.", tambah pemuda itu lagi.

Maka ketika itu juga Allah menurunkan wahyu kepada Nabi Musa a.s. 'Wahai Musa, inilah orang yang akan berjiran dengan kamu di Syurga nanti, hasil baktinya yang sangat tinggi kepasa kedua ibubapanya. Ibubapanya yang sudah buruk dengan rupa babi pun dia berbakti juga. Oleh itu Kami naikkan maqamnya sebagai anak soleh disisi Kami."

Allah juga berfirman lagi yang bermaksud : "Oleh kerana dia telah berada di maqam anak yang soleh disisi Kami, maka Kami angkat doanya. Tempat kedua ibubapanya yang Kami sediakan di dalam neraka telah Kami pindahkan ke dalam syurga."

Itulah berkat anak yang soleh. Doa anak yang soleh dapat menebus dosa ibubapa yang akan masuk ke dalam neraka pindah ke syurga. Ini juga hendaklah dengan syarat dia berbakti kepada ibubapanya. Walaupun hingga ke peringkat rupa ayah dan ibunya seperti babi. Mudah-mudahan ibubapa kita mendapat tempat yang baik di akhirat kelak.

Walau bagaimana buruk sekali pun perangai kedua ibubapa kita itu bukan urusan kita, urusan kita ialah menjaga mereka dengan penuh kasih sayang sebagaimana mereka menjaga kita sewaktu kecil hingga dewasa.

Walau banyak mana sekali pun dosa yang mereka lakukan, itu juga bukan urusan kita, urusan kita ialah meminta ampun kepada Allah S.W.T supaya kedua ibubapa kita diampuni Allah S.W.T.

Doa anak yang soleh akan membantu kedua ibubapanya mendapat tempat yang baik di akhirat, inilah yang dinanti-nantikan oleh para ibubapa di alam kubur.

Erti sayang seorang anak kepada ibu dan bapanya bukan melalui hantaran wang ringgit, tetapi sayang seorang anak pada kedua ibubapanya ialah dengan doanya supaya kedua ibubapanya mendapat tempat yang terbaik di sisi Allah.

Untuk mengetahui lebih mendalam kisah alam akhirat sila dapatkan buku terbitan syarikat Nurulhas yang berjudul: BILA IZRAIL A.S. DATANG MEMANGGIL.

- By http://siakaphijau.blogspot.com/

Category: Muslim's | Views: 1115 | Added by: Eylu | Date: 20 October 2010 | Comments (0)

Copyright ~KyleRuL's Zone~ © 2024 | ~KyleRuL's Zone~ HomePage : //kylerul.ucoz.com