SUKAR
membayangkan jika ada masyarakat dunia pada hari ini tidak memiliki
sekurang-kurangnya satu akaun portal laman sosial.
Di mana-mana sahaja kita
berada pasti terdapat seseorang sedang melayari portal laman sosial
melalui komputer riba, telefon pintar atau pun peranti canggih untuk
berhubung dengan rakan mereka.
Ia bagaikan sudah menjadi satu fenomena dan
trend dalam berkongsi pengalaman serta mencari teman baru di alam maya.
Bahkan, terdapat pengguna
yang menjadikan portal berkenaan sebagai medium mempromosi produk
jualan, perkhidmatan, mencari pekerjaan dan bermacam-macam lagi kerana
ia mudah, cepat serta efisien.
Bagaimanapun, tidak semua laman sosial
menawarkan perkhidmatan-perkhidmatan tersebut kepada pengguna di laman
mereka sehingga menyukarkan pengguna membuat pilihan tepat ketika
mendaftar akaun portal laman sosial.
Namun begitu, semua ini
bakal berubah apabila menggunakan portal laman sosial yang dibangunkan
syarikat tempatan Netxpert Sdn. Bhd. iaitu myfriends2u.com yang baru
beroperasi kira-kira empat bulan lalu.
Ketua Pegawai Eksekutif
Netxpert Sdn. Bhd., Che Onn Ismail berkata, myfriends2u.com bukan
sekadar portal untuk pengguna berkomunikasi dan mencari teman
semata-mata.
"Kita membangunkan portal
ini agar ia dapat menjadi pusat sehenti kepada pengguna kerana ia
merangkumi hampir semua perkhidmatan yang diingini mereka dalam sebuah
portal laman sosial.
"Pembangunan myfriends2u.com juga merupakan satu
inisiatif Netxpert untuk menyatukan komuniti Malaysia dan Asia dalam
satu portal buatan anak tempatan. Kita mahu memperkenalkan negara
Malaysia melalui portal ini," katanya ketika ditemui Kosmo! di
pejabatnya di Menara Ambank, Jalan Yap Kwan Seng, Kuala Lumpur baru-baru
ini.
Urusniaga
dan karier
Che Onn menambah, terdapat beberapa perbezaan ketara
dapat dilihat dalam portal berkenaan berbanding laman sosial yang
terdapat di Internet pada masa kini. Ia termasuk segmen myMarketPlace
yang membenarkan pengguna berurus niaga secara atas talian.
"Dengan menggunakan kaedah
ini, pengguna boleh menjual atau membeli barangan ditawarkan di
myMarketPlace tanpa perlu memikirkan kos promosi dan sebagainya yang
mungkin membebankan mereka. Kita mahu memberi peluang kepada pengguna
meningkatkan ekonomi mereka.
"Ia bukan hanya dapat menyemarakkan pendapatan
pengguna malah, membantu meningkatkan ekonomi negara," ujarnya.
Dalam pada itu, Che Onn
memberitahu, portal laman sosial berkenaan turut menyediakan platform
kepada mereka yang ingin mencari pekerjaan melalui segmen MyCareer.
"MyCareer membolehkan
pengguna terutamanya golongan graduan mencari pekerjaan secara lebih
berkesan. Pengguna boleh memperoleh informasi tepat mengenai pekerjaan
dan majikan yang berdaftar dalam laman sosial ini, sekali gus memudahkan
mereka mencari pekerjaan.
"Bukan graduan sahaja yang boleh menggunakan
segmen ini tetapi majikan juga boleh memanfaatkan sepenuhnya mencari
bakal-bakal pekerja mereka. Sebagai contoh, segmen ini dapat bertindak
sebagai pengantar di antara graduan dan majikan berkomunikasi sesama
sendiri dengan lebih efisien," katanya.
Tambah
Che Onn lagi, portal laman sosial myfriends2u.com juga ingin membantu
meningkatkan industri pelancongan negara yang kaya dengan kebudayaan,
makanan, destinasi pelancongan, mercu tanda dan bermacam-macam lagi
untuk ditawarkan kepada pengguna.
Katanya, sesiapa sahaja yang mempunyai tempat
menarik untuk dikongsi bersama pengguna lain boleh mempromosikannya
melalui segmen Myplaces.
"Myplaces tidak hanya tertumpu kepada destinasi
pelancongan sahaja tetapi ia termasuk restoran-restoran, gerai-gerai,
pusat rekreasi dan sebagainya yang menjadi tumpuan orang ramai. Apa yang
perlu dilakukan hanya memasukkan informasi mengenai tempat berkenaan
dan pengguna portal ini dapat mengetahui mengenainya di hujung jari
mereka," ujarnya lagi.
...
Read more »