Friday, 29 March 2024, 7:42 PMMain | Registration | Login

Site menu

Login form

Section categories

Muslim's [38]
Business [18]
National [9]
Global [27]

Facebook

Search

Calendar

«  November 2010  »
SuMoTuWeThFrSa
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930

Our poll

Rate my site
Total of answers: 43

Statistics


Total online: 1
Guests: 1
Users: 0



Main » 2010 » November » 14

Paker diet, Gary Lee Poh Sing menyatakan rakyat Malaysia mudah mengalami serangan penyakit jantung dan strok berbanding penyakit kronik lain seperti kanser dan diabetes. Di antara faktor yang telah dikenalpasti menyumbang kepada serangan jantung di kalangan rakyat Malaysia adalah makanan yang tidak seimbang dan juga gaya hidup yang tidak aktif seperti kurang bersenam.

Menurut Gary Lee Poh Sing lagi faktor lain termasuk tekanan hidup yang semakin meningkat seperti sentiasa berhutang. Oleh yang demikian untuk mengelakkan dari diserang sakit jantung ni, individu di nasihatkan supaya mengamalkan amalan pemakanan yang sihat sebagaimana yang disyorkan oleh Piramid Pemakanan Negara.

Pada masa yang sama aktiviti bersenam dan mengelakkan diri dari terjebak dalam elemen yang boleh memberikan tekanan dalam kehidupan seharian juga perlu diamalkan oleh setiap individu.

Sakit jantung ni memang sukar dikesan dan boleh menyerang sesiapa sahaja. Sebetulnya blogger bersetuju dengan faktor-faktor penyumbang serangan sakit jantung yang disebutkan tadi. Semuanya berpunca dari dalaman individu itu sendiri.

Cuma bagi blogger ni pula bukan setakat faktor dalaman, faktor luaran dan suasana sekeliling pun boleh menjadi ‘mediator’ untuk serangan jantung ni. Beberapa faktor yang mungkin berkaitan mengikut pandangan blog ni:

  1. Bila tengah syok bawak kereta tiba-tiba kena hon dengan kuat oleh kenderaan lain. Maklumlah pemandu kat sini semuanya nak cepat. tu pun bisa buat huru hara dan kelam kabut dan boleh meningkatkan keberangkalian serangan jantung kalau tak menyirap darah pun;
  2. Bila tengok berita-berita mengejutkan yang tidak tersangka-sangka kat dalam media, maklumlah sekarang ni sudah ‘macam-macam ada’ gambar-gambar, klip video dan sebagainya pun boleh kasi heart attack jugak tu; dan
  3. Bila sudah banyak buat pelaburan dalam macam-macam skim, semua orang nak kaya ekspress, tiba-tiba terkantoi ditipu oleh pihak-pihak tertentu. Huh, memang luluh rasanya jantung tu kan;

Tu baru tiga faktor luaran yang blogger ni kenalpasti secara sepintas lalu, pastinya ada banyak lagi kejutan dan faktor yang boleh membawa serangan jantung yang boleh dikongsikan di sini. Mungkin juga dentuman mercun di stadium boleh menyumbang kepada serangan jantung. Tengah syok layan bola tetiba aje berdentum bunyi mercun.

Nota kaki: Senaman jari jemari di keyboard tidak boleh dianggap sebagai aktiviti senaman mahupun bersenam, begitu juga aktiviti berkebun sayur di farmville facebook.Heeee...

- By Jazmanie

Category: Global | Views: 1195 | Added by: Eylu | Date: 14 November 2010 | Comments (0)

Rakyat Malaysia berada di tangga ke 16 sebagai pengguna laman sosial Facebook terbesar di dunia, berdasarkan statistik bagi bulan Oktober 2010 yang dikeluarkan oleh laman Facabaker.com, sebuah laman yang menyelaraskan statistik dan penggunaan laman sosial facebook di kalangan pengguna seluruh dunia. Merujuk kepada senarai tersebut rakyat Amerika Syarikat masih mendahului senarai dan diikuti oleh Indonesia dan United Kingdom.

Kedudukan Malaysia di tangga ke 16 adalah berdasarkan rekod pendaftaran pengguna di facebook, manakala untuk tujuan perkongsian blog ini cuba untuk membuat perbandingan bukan sahaja jumlah pengguna malahan turut mengambil kira jumlah populasi penduduk di negara terlibat, supaya dapat melihat dengan lebih jelas lagi situasi sebenar status pengguna facebook.

Berdasarkan rujukan statistik di laman rasmi di facebakers.com dan world population list, senarai yang disusun oleh blog ni adalah seperti dibawah ni:

Statistik pengguaan Facebook dunia.

Dari senarai 20 pengguna terbesar facebook tu, Malaysia berada di kedudukan ke 16 dari segi jumlah pengguna manakala kalau di analisa dari segi peratusan berbanding bilangan populasi, Malaysia berada di tangga ke 8 dengan 31.48 peratus penduduknya berdaftar dengan facebook.

Maksudnya juga secara rambang daripada 10 orang yang ditemui di Malaysia, sekurang-kurangnya 3 daripada mereka mempunyai akaun facebook. Boleh tahan jugak tu kan.

Walau bagaimanapun analisa ringkas di jadual kat atas tu ada beberapa limitasi seperti:

  1. Terdapat di kalangan 20 negara di dalam senarai tu belum kemaskini jumlah terkini populasi mereka, mungkin akan berlaku perubahan dari segi nilai peratusan; dan
  2. Peratusan tersebut juga mungkin melibatkan kiraan berganda di sebabkan ada sesetengah individu yang mempunyai lebih dari satu akaun facebook, mungkin dua, tiga, lima mahupun sepuluh.

Namun secara asasnya senarai di atas tu bolehlah dijadikan rujukan dan panduan ringkas untuk mengetahui secara umum fokus dan arah penggunaan laman sosial di negara ini. Pada masa yang sama penggunaan facebook juga turut melibatkan kelebihan dan juga keburukan tersendiri, semuanya bergantung kepada pengguna itu sendiri.

Negara yang paling kurang penggunaan Facebook adalah Republic of Nauru yang hanya mencatatkan 180 pengguna sahaja. Nauru dahulunya dikenali sebagai Pleasant Island yang mempunyai keluasan 21km persegi. Ok dan steady aje deme tu..life still goes on tanpa FB.

- By Jazmanie

Category: National | Views: 1685 | Added by: Eylu | Date: 14 November 2010 | Comments (0)


Dalam usaha meluaskan lagi penggunaan Facebook dalam komuniti atas talian, pihak facebook di katakan akan memperkenalkan facebook mail, yang pernah dirujuk sebagai Project Titan dan juga secara tidak rasmi dianggap sebagai pencabar dan juga pembunuh kepada penguasaan gmail piha Google. Pelancaran facebook mail itu dijangka akan diadakan pada hari isnin akan datang bersama dengan alamat email namapengguna@facebook.com.

Info dari Laman techcrunch.com juga mendedahkan facebook mail akan berfungsi sebagaimana webmail produk yang lain dan boleh digunakan sebagai medium perhubungan sesama pengguna sekiranya mereka tidak log-in ke dalam dashboard utama facebook.

Nampaknya persaingan semakin sengit di antara dua gergasi utama dunia online ni. Setiap masa ada sahaja persaingan dan penambahbaikan yang dibuat oleh pihak yang terlibat.

Berdasarkan soalan-soalan yang dikemukakan dalam Bing Webmaster online survey, pihak Bing dan yahoo juga sedang berusaha dengan gigihnya untuk mengurangkan penguasaan google dalam dunia internet ni. Sudah pastinya persaingan yang sihat di kalangan penyedia perkhidmatan online akan memberikan banyak kelebihan kepada pengguna.

Ada kemungkinan juga selepas ni Facebook tiba-tiba rasa nak memperkenalkan facebook blog yang mana akan berfungsi seperti blog platform percuma blogspot.com ataupun wordpress.com. Paling tidak pun Facebook Analytic kalau bukan Facebook Webmaster. Pada pandangan blogger ini tidak mustahil perkara ini akan berlaku.

Berbalik semula kepada facebook mail tadi, nampak gayanya bertambah lagilah akaun email blogger ini, Email blogger sedia ada antaranya yahoomail dan gmail. Lepas ni kylerul@facebook.com lah pulak gayanya.hahaha...

Atau mungkin ada pengguna yang nak mudah, dapat akaun facebook mail tu forward kan aje ke alamat gmail sedia ada, takut ada kes lupa password ke, manalah tau kan?? Tapi stakat lupa password tu bukanlah masalah besar pon, bole request 'forget password' apa.

Sumber rujukan dan bacaan lanjut : http://techcrunch.com/2010/11/11/facebook-gmail-titan/

- By Jazmanie

Category: Global | Views: 1270 | Added by: Eylu | Date: 14 November 2010 | Comments (0)

Copyright ~KyleRuL's Zone~ © 2024 | ~KyleRuL's Zone~ HomePage : //kylerul.ucoz.com