Tuesday, 21 November 2017, 0:09 AMMain | Registration | Login

Site menu

Login form

Section categories

Muslim's [38]
Business [18]
National [9]
Global [27]

Facebook

Shopping Cart

Your shopping cart is empty

Search

Calendar

«  October 2010  »
SuMoTuWeThFrSa
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

Our poll

Rate my site
Total of answers: 43

Statistics


Total online: 1
Guests: 1
Users: 0



Main » 2010 » October » 18 » Manisnya Wanita.
12:55 PM
Manisnya Wanita.
Sekadar gambar hiasan.


Di muka bumi ini ada berbagai jenis makhluk hidup yang merupakan ciptaan Allah SWT . Ada yang disebut manusia , haiwan ,tumbuh-tumbuhan dan makhluk lainya yg tentunya memiliki jenis yg berbeza. Di antaranya adalah manusia yg memiliki 2 jenis iaitu lelaki dan wanita. Hal ini sesuai dgn firman Allah SWT dlm Al Qur’an :

 

 

"Hai segenap manusia! Takutlah olehmu kepada Tuhanmu yang Dia telah jadikan kamu dari nafas yang satu , dan Dia telah jadikan dari padanya akan jodohnya , dan dari padanya Dia kembang biakkan banyak orang lelaki dan perempuan".
( Surat An-Nisa ayat 1 )

 

 

 
"Wahai segenap manusia! Sesungguhnya Kami telah jadikan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan , dan kami telah jadikan kamu beberapa puak dan beberapa suku bangsa , agar supaya kamu saling berkenalan tahu mengetahui " .
( Surat Al Hujurat ayat 13 )

Allah telah menciptakan manusia dengan kekuasaan-NYA dengan sempurna .Dan telah menciptakan manusia dengan jenis yang berbeza. Manusia yang diciptakan Allah SWT pada dasarnya ada dua jenis iaitu laki-laki dan wanita, yang masing-masing mempunyai perbezaan. Wanita yang disebut juga Perempuan, Puteri, Isteri , Ibu adalah sejenis mahluk dari bangsa manusia yang halus kulitnya, lemah sendi tulangnya dan agak berlainan bentuk serta susunan tubuhnya dengan bentuk dan susunan tubuh laki-laki. Dan ada satu hal lagi yang membezakan iaitu pada umumnya kaum wanita lebih halus dan lembut tutur katanya.

Allah SWT menciptakan mahluknya berpasang-pasangan. Tak terkecuali wanita yang diciptakan untuk pasangan bagi kaum lelaki yang akan menyempurnakan kelangsungan hidup manusia dimuka bumi ini. Lelaki tidak akan tenang dan tenteram hidupnya bila tidak berdampingan dengan wanita dan wanita juga sebaliknya.


Allah menjadikan wanita berbeza dengan kaum laki-laki baik dilihat dari bentuk tubuhnya, kekuatannya maupun hal lain yang membezakan diantara keduanya. Ada juga hadis yg menyebutkan bahwa :

 

 

"Hendaklah kamu beri nasihat pada orang - orang perempuan itu dengan baik –baik, karena Sesungguhnya orang perempuan itu dijadiakan dari tulang rusuk lelaki ialah yang paling atas ...." (Hadist riwayat Imam Bukhari dan Muslim dr sahih Abi Hurairah r.a.)
 

Sekadar gambar hiasan.

 

 

Tentang hadis itu dan banyak hadis lain yang menyebutkan bahawa wanita dicipta dari tulang rusuk lelaki, memang sah dan ertinya menurut loghat memang demikian, hanya kebanyakan orang yang mengertikannya dengan kurang mendalam. Kalau diertikan secara mentah , tentu akan mendatangkan kekeliruan yg besar . Kita ambil contoh saja dlm pengertian ayat berikut :
" Manusia itu dijadikan dari t’gopoh-gopoh ". ( Surat Al Anbiyaa ayat 37 )
Jika ayat ini diertikan begitu mentah dan secara harfiah saja atau dengan apa adanya susunan katanya, sudah tentu manusia tidak akan dpt menerimanya, kerana fikiran mereka tidak mungkin menerima maksud yg sedemikian. Dan sebenarnya ayat itu harus diertikan dgn cara majazy (bukan hakiki) , krn ayat itu mengandung erti kiasan / yg merupakan sindiran. Iaitu menyindir bahwa manusia itu bersifat tergopoh-gopoh , terburu-buru , tergesa-gesa . Jadi ayat itu sesungguhnya bermaksud,  : Perangai atau watak manusia itu suka tergopoh-gopoh , tergesa-gesa yg seakan-akan perangai itu sudah dari asal mula kejadianya.

Dengan demikian maksud hadis yang menyebutkan bahawa wanita tercipta dari tulang rusuk lelaki dapat dimaksudkan juga bahwa: Mahluk bangsa manusia perempuan itu mempunyai perangai atau tabi’at suka bengkok / tidak lurus dan ganjil , menyalahi akan lelaki seperti halnya tukang rusuk. Kerana dari suka bengkoknya itu , seakan-akan ia dari asal mula kejadiannya diumpamakan dari tulang rusuk yang bengkok tadi. Kalau diluruskan dengan keras akan patah ( pecah ) , dan kalau dibiarkan begitu saja akan bengkok selama-lamanya.

Jangan kita salah faham, sebagaimana pengertian para ahli kitab ( Yahudi - Nasrani ), kerana menurut buku Bybelnya mengatakan , bahawa Hawa itu dijadikan dari tulang rusuk Adam. Dan seterusnya digunakan sebagai dalil , bahawa orang perempuan itu dijadikan dari tulang rusuk lelaki. Kerana sesungguhnya lelaki dan wanita itu sama-sama di ciptakan oleh Allah dari bahan yang sama cuma berbeza bentuk tubuh dan tabi’atnya sahaja. Hal ini agar dapat menunjukkan mana yang lelaki dan mana yang wanita. Dengan perbezaan ini maka lelaki dan wanita dpt saling mengenali, saling mencintai, sayang-menyayangi, kuasa-menguasai, tolong-menolong , saling menyelamatkan dan saling berdampingan untuk bersama-sama mengarungi kehidupan dimuka bumi ini .

Kerana itu , kita sebagai manusia hendaknya insaf, janganlah timbul salah sangka tentang adanya perbezaan jenis dan sifat antara lelaki dan wanita. Allah menjadikan lelaki dan wanita dengan diberi beban dan tugas kewajiban sesuai dengan fitrah dan thabi’atnya masing-masing . Mereka tinggal ta’at dan patuh terhadap peraturan Allah SWT dengan tentu dan pasti , yang dengan Qudrat dan Iradat-Nya dan dengan Ilmu dan Hikmah-Nya. Kita harus selalu bersyukur dengan kehendak Allah , jangan kita menentang kehendak-Nya . Wallah'u a'lam.
Category: Muslim's | Views: 556 | Added by: Eylu | Rating: 5.0/1
Total comments: 0
Name *:
Email *:
Code *:
Copyright ~KyleRuL's Zone~ © 2017 | ~KyleRuL's Zone~ HomePage : http://kylerul.ucoz.com