Thursday, 28 March 2024, 7:57 PMMain | Registration | Login

Site menu

Login form

Section categories

Muslim's [38]
Business [18]
National [9]
Global [27]

Facebook

Search

Calendar

«  October 2010  »
SuMoTuWeThFrSa
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

Our poll

Rate my site
Total of answers: 43

Statistics


Total online: 1
Guests: 1
Users: 0



Main » 2010 » October » 18
Sekadar gambar hiasan.


Di muka bumi ini ada berbagai jenis makhluk hidup yang merupakan ciptaan Allah SWT . Ada yang disebut manusia , haiwan ,tumbuh-tumbuhan dan makhluk lainya yg tentunya memiliki jenis yg berbeza. Di antaranya adalah manusia yg memiliki 2 jenis iaitu lelaki dan wanita. Hal ini sesuai dgn firman Allah SWT dlm Al Qur’an :

 

 

"Hai segenap manusia! Takutlah olehmu kepada Tuhanmu yang Dia telah jadikan kamu dari nafas yang satu , dan Dia telah jadikan dari padanya akan jodohnya , dan dari padanya Dia kembang biakkan banyak orang lelaki dan perempuan".
( Surat An-Nisa ayat 1 )

 

 

 
"Wahai segenap manusia! Sesungguhnya Kami telah jadikan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan , dan kami telah jadikan kamu beberapa puak dan beberapa suku bangsa , agar supaya kamu saling berkenalan tahu mengetahui " .
( Surat Al Hujurat ayat 13 )

Allah telah menciptakan manusia dengan kekuasaan-NYA dengan sempurna .Dan telah menciptakan manusia dengan jenis yang berbeza. Manusia yang diciptakan Allah SWT pada dasarnya ada dua jenis iaitu laki-laki dan wanita, yang masing-masing mempunyai perbezaan. Wanita yang disebut juga Perempuan, Puteri, Isteri , Ibu adalah sejenis mahluk dari bangsa manusia yang halus kulitnya, lemah sendi tulangnya dan agak berlainan bentuk serta susunan tubuhnya dengan bentuk dan susunan tubuh laki-laki. Dan ada satu hal lagi yang membezakan iaitu pada umumnya kaum wanita lebih halus dan lembut tutur katanya.

Allah SWT menciptakan mahluknya berpasang-pasangan. Tak terkecuali wanita yang diciptakan untuk pasangan bagi kaum lelaki yang akan menyempurnakan kelangsungan hidup manusia dimuka bumi ini. Lelaki tidak akan tenang dan tenteram hidupnya bila tidak berdampingan dengan wanita dan wanita juga sebaliknya.


Allah menjadikan wanita berbeza dengan kaum laki-laki baik dilihat dari bentuk tubuhnya, kekuatannya maupun hal lain yang membezakan diantara keduanya. Ada juga hadis yg menyebutkan bahwa :

 

 

"Hendaklah kamu beri nasihat pada orang - orang perempuan itu dengan baik –baik, karena Sesungguhnya orang perempuan itu dijadiakan dari tulang rusuk lelaki ialah yang paling atas ...." (Hadist riwayat Imam Bukhari dan Muslim dr sahih Abi Hurairah r.a.)
 

Sekadar gambar hiasan.

 

 

Tentang hadis itu dan banyak hadis lain yang menyebutkan bahawa wanita dicipta dari tulang rusuk lelaki, memang sah dan ertinya menurut loghat memang demikian, hanya kebanyakan orang yang mengertikannya dengan kurang mendalam. Kalau diertikan secara mentah , tentu akan mendatangkan kekeliruan yg besar . Kita ambil contoh saja dlm pengertian ayat berikut :
" Manusia itu dijadikan dari t’gopoh-gopoh ". ( Surat Al Anbiyaa ayat 37 )
Jika ayat ini diertikan begitu mentah dan secara harfiah saja atau dengan apa adanya susunan katanya, sudah tentu manusia tidak akan dpt menerimanya, kerana fikiran mereka tidak mungkin menerima maksud yg sedemikian. Dan sebenarnya ayat itu harus diertikan dgn cara majazy (bukan hakiki) , krn ayat itu mengandung erti kiasan / yg merupakan sindiran. Iaitu menyindir bahwa manusia itu bersifat tergopoh-gopoh , terburu-buru , tergesa-gesa . Jadi ayat itu sesungguhnya bermaksud,  : Perangai atau watak manusia itu suka tergopoh-gopoh , tergesa-gesa yg seakan-akan perangai itu sudah dari asal mula kejadianya.

Dengan demikian maksud hadis yang menyebutkan bahawa wanita tercipta dari tulang rusuk lelaki dapat dimaksudkan juga bahwa: Mahluk bangsa manusia perempuan itu mempunyai perangai atau tabi’at suka bengkok / tidak lurus dan ganjil , menyalahi akan lelaki seperti halnya tukang rusuk. Kerana dari suka bengkoknya itu , seakan-akan ia dari asal mula kejadiannya diumpamakan dari tulang rusuk yang bengkok tadi. Kalau diluruskan dengan keras akan patah ( pecah ) , dan kalau dibiarkan begitu saja akan bengkok selama-lamanya.

Jangan kita salah faham, sebagaimana pengertian para ahli kitab ( Yahudi - Nasrani ), kerana menurut buku Bybelnya mengatakan , bahawa Hawa itu dijadikan dari tulang rusuk Adam. Dan seterusnya digunakan sebagai dalil , bahawa orang perempuan itu dijadikan dari tulang rusuk lelaki. Kerana sesungguhnya lelaki dan wanita itu sama-sama di ciptakan oleh Allah dari bahan yang sama cuma berbeza bentuk tubuh dan tabi’atnya sahaja. Hal ini agar dapat menunjukkan mana yang lelaki dan mana yang wanita. Dengan perbezaan ini maka lelaki dan wanita dpt saling mengenali, saling mencintai, sayang-menyayangi, kuasa-menguasai, tolong-menolong , saling menyelamatkan dan saling berdampingan untuk bersama-sama mengarungi kehidupan dimuka bumi ini .

Kerana itu , kita sebagai manusia hendaknya insaf, janganlah timbul salah sangka tentang adanya perbezaan jenis dan sifat antara lelaki dan wanita. Allah menjadikan lelaki dan wanita dengan diberi beban dan tugas kewajiban sesuai dengan fitrah dan thabi’atnya masing-masing . Mereka tinggal ta’at dan patuh terhadap peraturan Allah SWT dengan tentu dan pasti , yang dengan Qudrat dan Iradat-Nya dan dengan Ilmu dan Hikmah-Nya. Kita harus selalu bersyukur dengan kehendak Allah , jangan kita menentang kehendak-Nya . Wallah'u a'lam.
Category: Muslim's | Views: 1059 | Added by: Eylu | Date: 18 October 2010 | Comments (0)

Salah satu daripada pengumuman mengenai bajet 2011 semalam adalah berkaitan penggalakkan penggunaan kereta hibrid di negara ini. Pemegang francais kereta hibrid diberi pengecualian duti import 100 peratus dan duti eksais 50 peratus ke atas kereta hibrid siap pasang (CBU) baru. Pengecualian itu diberi bagi permohonan yang diterima oleh Kementerian Kewangan mulai 30 Ogos 2008 hingga 31 Disember 2010.


Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui pada Ahad Oktober 17 (rujuk mstar online) pula menjelaskan bagi terus menggalakkan pemilikan kereta hibrid, pengecualian duti import dan duti eksais dilanjutkan sehingga 31 Dis 2011. Bila terbaca pasal pengecualian duti import terhadap kereta hibrid ni terus teringat kat Honda CR-Z 2011 Hybrid. Honda CR-Z dikatakan kereta hybrid sporty pertama di dunia yang menawarkan sistem 6-speed manual transmission.

Honda CR-Z ni model terbaru menggantikan siri Honda CR-X. Dah lama dok perhatikan Honda CR-Z (disebut Honda CR Zee) ni yang dijadualkan berada di atas jalan tahun 2011 nanti.

Setakat ni semakan di laman rasmi Honda Malaysia model ni masih belum tersenarai di pasaran Malaysia, harga yang disyorkan kat luar negara adalah USD19,200. Kalau convert secara asas ke ringgit (RM3.8) lebih kurang RM72,960. Kalau dah tak ada duti import dan duti eksais juga dikurangkan, mungkin juga tak jauh harganya tu.

Memang ‘elegant’ dan ‘sporty’ design honda CR-Z ni, sesuai untuk golongan muda yang mementingkan penampilan ‘sporty’, orang tak muda pun boleh jugak kot layan kereta ni :D

PS: Dok terrfikir mungkinkah juga harga Civic Hybrid yang sekarang berharga dari RM129,980 di pasaran akan berubah berikutan pengumuman pengecualian duti import dan duti eksais dalam bajet 2011 tersebut?

- By Jazmanie
Category: Global | Views: 1234 | Added by: Eylu | Date: 18 October 2010 | Comments (0)

Sambungan kepada posting sebelum ini mengenai pesanan kepada bakal suami, kali ini adalah 13 pesanan untuk bakal-bakal isteri dan juga kepada kaum wanita yang sudah bergelar isteri, kata-kata asihat yang dipetik daripada buku Rahsia di Sebalik Perkahwinan yang disusun oleh Ustaz Abdul Raof Dalip. Perkahwinan adalah perkongsian sebuah pelayaran hidup bersama pasangan yang di cintai, maka sebaiknya berusahalah mengekalkan haluan bahtera sebagaimana yang diharapkan.


Sekadar gambar hiasan.

Pesanan Untuk Isteri:

  1. Hendaklah isteri ingat bahawa dirinya (perempuan) itu dijadikan oleh Tuhan Yang Maha Bijaksana untuk lelaki. Lelaki dijadikan menguasai perempuan dan menjadi pemimpin baginya. Oleh itu tidak patut bagi seorang perempuan berfikiran atau bercita-cita hendak menguasai dan menundukkan suami dalam segala hal.
  2. Hendaklah ia bekerja dan berusaha dengan seberapa daya untuk menambat dan menggembirakan hati suami supaya suami cinta dan sayang kepadanya dengan berkekalan. Setengah ikhtiar itu ialah: Manis muka, Halus perkataan, Bersolek setiap hari dan waktu dan Bersikap manja di hadapannya.
  3. Isteri hendaklah memerhatikan tabiat suami tiap-tiap hari tentang kesukaan dan kebenciannya. Apa-apa kesukaannya disempurnakan oleh isteri dan apaapa kebencian ditinggalkan.
  4. Jangan banyakkan permintaan atau memberati suami dalam perkara yang tidak dapat menyempurnakannya apatah lagi jika ia tidak mampu kerana perbuatan demikian merunsingkan suami.
  5. Jangan sekali-kali meninggalkan rumah tanpa izin suami atau melanggar perkara yang tiada gemar dan jangan pula suka membantah jika disuruh. Apabila disuruh eloklah dilaksanakan.
  6. Isteri hendaklah sentiasa ada di rumah ketika suami pulang dari kerja, melainkan kerana terpaksa atau ada hajat besar dan bila-bila suami batik hendaklah disambut dengan balk dan bersolek pula.
  7. Janganlah pergi mendapatkan bomoh, pawang, tukang sihir atau tukang tilik untuk memperlihatkan hal suami atau     menambat hatinya. Ini semua berdosa serta membuang wang dan membazir.
  8. Jangan suka menceritakan kecantikkan perempuan lain atau memuji-muji anak isteri orang lain di hadapan suami apatah lagi memburuk-burukkan mereka kerana memuji perempuan lain itu mungkin membukakan pintu nafsu suaminya kepada perempuan lain. Manakala mengeji atau memburukkannya pula dikhuatiri kalau-kalau perempuan itu kerabat suami.
  9. Hendaklah cermat dalam perbelanjaan hari-hari. Umpamanya jika diberi belanja untuk seminggu, janganlah habiskan kesemuanya. Bahkan hendaklah disimpan sedikit. Wang simpanan itu jangan pula dibelanjakan untuk perkara yang tidak penting bahkan untuk persiapan atau persediaan apabila datang kesusahan kerana barang siapa bercermat akan terselamat daripada kepapaan.
  10. Jangan suka berhutang. Jika terpaksa sebaik-baik beritahu suami dan hutang itu ialah kerana muslihat rumahtangga dan bukan muslihat diri sendiri.
  11. Jangan ceritakan perbelanjaan harian sama ada banyak atau sedikit kepada orang lain.
  12. Hendaklah makan minum untuk suami sama ada di sebelah pagi, tengah hari dan malam disediakan pada waktunya. Jangan sampai diminta atau disuruh, supaya tidak tergendala pekerjaan suami.
  13. Hendaklah suami dan isteri menjaga kesihatan dengan seboleh-bolehnya dengan melakukan senaman dan jaga makanan dan minuman, jaga kebersihan dan jaga perasaan yang tenteram.

Jika semua nasihat itu disempurnakan oleh para suami dan isteri, insyaAllah rumahtangga dan pergaulan suami isteri akan berada di dalam aman dan bahagia. Wallahu a’lam.

- By Jazmanie
Category: Muslim's | Views: 1059 | Added by: Eylu | Date: 18 October 2010 | Comments (0)

Copyright ~KyleRuL's Zone~ © 2024 | ~KyleRuL's Zone~ HomePage : //kylerul.ucoz.com