Thursday, 25 April 2024, 12:36 PMMain | Registration | Login

Site menu

Login form

Section categories

Muslim's [38]
Business [18]
National [9]
Global [27]

Facebook

Search

Calendar

«  April 2024  »
SuMoTuWeThFrSa
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930

Our poll

Rate my site
Total of answers: 43

Statistics


Total online: 1
Guests: 1
Users: 0



Main » Entries archive

Cheap Laptop For Sale Urgently

$205.00 US

Cheap Laptop For Sale Urgently

buy and sell > computers

A neetly used Omatek notebook laptop is for sale urgently. the following are the Specifications Hard Disk 60G,RAM 512MB,webcam,wireless,6HR Battery,Windows xp sp2 installed. Buyers buying from out of my country will pay delivery charges!


Category: Business | Views: 1185 | Added by: Eylu | Date: 11 November 2010 | Comments (0)


Increase search engine rankings

Increase your site search engine rankings

Be presented on search engines is one of the most critical ways to increase website traffic and expose your business or service to customers that might be interested in your product.
Most of the major search engines use an algorithm to determine your web-site ranks.
They know the number of sites are linking to your web-site; more links and visitors higher rank for your web site.

Get Better Rank...

Advertise to over 10 million individuals

Advertise to over 10 million individuals around the world.

We advertise your business in global network of partners websites, each with own narrow auditory.
Our company gives you innovative promotion strategies that makes you succeed on the Internet.
We will give you real and visible results and take your web-site to the next level.

Promote to Over 10 Million users Now...

Get More Shoppers

Get More Shoppers, Get More Sales!!!

With no constant current of shoppers you cannot have reliable around the clock sales.
It's not possible to get income if no one visits your website. You need customers to see your web-site, every day, 24 hours!
We help more than 30,000 customers get more shoppers online.
You can increase your revenue by receiving thousands of real interested visitors to see your website.

More Visitors...

Category: Global | Views: 1179 | Added by: Eylu | Date: 11 November 2010 | Comments (0)


"Demi jiwa dan apa yang disempurnakannya."

Blogger sempat baca satu artikel berkaitan Akal dan Nafsu yang disampaikan oleh seorang ustaz.
kata ustaz itu, Dalam satu hadis Daif, ada diceritakan perilah Akal dan Nafsu. Nafss sebenarnya ada dua...iaitu Nafsu satu dan jiwa satu atau Nafsu satu, Akal satu.

Ketika Allah menciptakan Akal, Allah Taala telah memanggil Akal ni mengadapNya,
kata Allah, "Wahai akal, siapa engkau dan siapa Aku?"
akal menjawab, "Engkau Allah taala yang Maha Besar dan aku hambaMu yang sangat hina."
kemudian Allah menciptakan Nafsu dan Allah memanggil Nafsu mengadapNya,
kata Allah, "Wahai nafsu, siapa engkau dan siapa Aku?"
nafsu menjawab, "Engkau..Engkau, aku..aku."
Nafsu ni bongkak dan samseng...dengan itu, Allah telah memasukkan atau rendamkan nafsu ni ke dalam neraka selama 1000 tahun, kemudian dikeluarkan. Setelah dikeluarkan daripada neraka, Allah memerintahkan nafsu mengadapNya semula,
kata Allah, "Wahai nafsu, siapa engkau dan siapa Aku?"
nafsu menjawab, "Engkau..Engkau, aku..aku."
Allah kemudian memasukkan atau rendam semula nafsu ni ke dalam neraka selama 1000 tahun lagi, kemudian dikeluarkan. Setelah dikeluarkan daripada neraka, Allah memerintahkan nafsu mengadapNya semula,
kata Allah, "Wahai nafsu, siapa engkau dan siapa Aku?"
nafsu menjawab, "Engkau..Engkau, aku..aku."
Allah kemudian memasukkan atau rendam semula nafsu ni ke dalam neraka selama 1000 tahun lagi, kemudian dikeluarkan. Setelah dikeluarkan daripada neraka, Allah memerintahkan nafsu mengadapNya semula untuk kali ke-4,
kata Allah, "Wahai nafsu, siapa engkau dan siapa Aku?"
nafsu menjawab, "Engkaulah Allah Taala yang Maha Besar dan akulah hambamu yang sangat hina."
Begitulah nafsu. selepas 3000 tahun direndamkan dalam api neraka, baru nafsu tunduk kepada Allah.

Maka Allah menciptakan manusia ini bernafsu. Nafsu makan adalah untuk meneruskan kehidupan, nafsu tidur untuk menghilangkan keletihannya, nafsu marah untuk mempertahankan kehormatannya, nafsu syahwat pula untuk meneruskan keturunanya. Tetapi diadakan manusia itu akal untuk memberi batasan, contohnya manusia boleh makan, tapi jangan makan yang haram dan sebagainya.


Sekadar gambar hiasan.

Berbanding dengan haiwan contohnya kambing, Allah tidak berikan akal kepada kambing tetapi Allah berikan naluri. Maka kambing itu makan rumput sejak dari zaman Nabi Adam sampai bila-bilapun kambing tak reti nak tukar makan roti canai atau nasi lemak. Pernah kita jumpa kambing makan roti canai atau mee rebus?? kambing tak reti nak ubah makanan sebab akal tak ada.

Manusia pula oleh kerana ada nafsu, tapi nafsunya lebih kuat daripada akal, inilah yang menyebabkan manusia itu rosak dan punah. contohnya, kambing reti kawin jantan dengan betina, tetapi manusia yang dikawal nafsu kawin lelaki dengan lelaki. Kalau kambing tahu manusia kawin lelaki dengan lelaki, tak ke malu kita.

Kambing, itik, ayam, atau burung, bila waktu senja haiwan-haiwan ini tahu balik sendiri ke kandang. Siapa yang suruh haiwan-haiwan ni balik?? Tiada siapapun yang suruh haiwan-haiwan ni balik sebab Allah berikan naluri. Manusia pula oleh kerana ada nafsu maka waktu senja atau maghrib pergi ke pasar malam, jadi selisihlah dengan kambing. kambing balik, manusia pegi pasar malam. Maksudnya tak solat maghrib la tu.

Memanglah nafsu ni kejadiannya jahat, sebab tu Allah wahyukan Al-Quran dan agama Islam supaya kita dapat mengawal nafsu tersebut. Antara nafsu yang terdapat dalam diri manusia ialah nafsu Amarah, nafsu Lauwaaamah, nafsu Mulhamah, nafsu Mutma'innah, nafsu Kaamilah.


Sekadar gambar hiasan.

Nafsu Amarah ini seperti kapal laut, tak pernah tenang dan selalu bergelombang.
Nafsu Lauwaaamah pula sekali ia gelombang, sekali ia tenang. contohnya, sekali sembahyang, sekali wayang iaitu memcerca diri sendiri.
Nafsu Mulhamah pula sentiasa berbuat perkara yang baik kerana ia di ilhamkan begitu.
Nafsu Mutma'innah pula nafsu yang sentiasa tenang. Tenang je...

Berkaitan dengan nafsu ini juga, dalam ilmu Tasawwuf menjelaskan bahawa manusia terdiri daripada empat golongan iaitu :
  • Manusia yang datang ke dunia untuk beribadat dan untuk masuk Syurga.
  • Manusia yang datang ke dunia bukan untuk beribadat, tetapi untuk memenuhkan Syurga. Contohnya, orang kafir, di akhir umurnya dia masuk Islam. Setelah masuk Islam, dia meninggal dunia. Maka masuk Syurga dia.
  • Manusia yang datang ke dunia untuk beribadat, tetapi bukan untuk masuk Syurga. Contonya, dia kuat beramal, tapi tidak mengikut perintah Allah iaitu menyombong dengan amalannya, riak, ujub, dll.
  • Manusia yang datang ke dunia bukan untuk beribadat dan bukan untuk masuk Syurga. Yang ni lantak dia lah...

~Wallahu'alam.

Category: Muslim's | Views: 1805 | Added by: Eylu | Date: 03 November 2010 | Comments (0)



Batik Netbook Pad and Batik Netbook Bag

Please Contact

Batik Netbook Pad and Batik Netbook Bag

buy and sell > other

batik notebook bags Material Batik Fabrics Grade A, Vinyl Water Proof Inside Soft Foam PE Foam (to shield the laptop notebook) Size 45cm x 35cm x 10cm batik notebook pad Materials made of batik cloth with various patterns and colors

Hav a nice day from web master, ~Eylu's Zone~.
Category: Global | Views: 1152 | Added by: Eylu | Date: 01 November 2010 | Comments (0)


Letusan gunung berapi di Yogyakarta.


Letusan Merapi: Mungkin pembalasan YOGYAKARTA: "Ini mungkin pembalasan tuhan atas segala dosa yang dilakukan pemimpin dan yang menjadi kor
ban adalah penduduk,” kata seorang lelaki yang hanya mahu dikenali sebagai Yonco. Dia diminta mengulas mengenai kesan debu yang berlaku di Kota Jogja semalam selepas kali terakhir kesan itu melanda kota ‘kebal’ ancaman Gunung Merapi terbabit sejak 1961. Kota Jogja dianggap sebagai kota aman dan bebas daripada sebarang ancaman Gunung Merapi kerana mempunyai Kraton (istana). Masih berpegang teguh kepada pemerintahan beraja yang dianggap berdaulat, penduduk percaya selagi adanya Kraton di kota itu, ia dapat mengelak sebarang bencana akibat letusan gunung berapi terbabit. Namun, semalam ‘kota keramat’ itu diliputi dengan hujan abu yang membuatkan penduduk terkejut dengan situasi itu. Menurut Yonco, 34, semua ini berlaku kerana dosa dilakukan pemimpin atasan di Yogyakarta dan kesannya terpaksa ditanggung penduduk miskin seperti mereka. "Mereka (pemimpin) mempunyai banyak wang dan boleh berpindah ke tempat selamat jika berlaku bencana. "Namun, penduduk miskin seperti kami yang terpaksa menanggung kesannya,” katanya. Menurutnya, yang boleh dilakukan penduduk di Kota Jogja ini hanya berdoa dan berserah kepada tuhan. Sementara itu, pelajar Malaysia di Universitas Gadjah Mada (UGM) terpaksa meneruskan kehidupan seperti biasa walaupun kesan abu melanda kota terbabit. Walaupun dilanda abu akibat letusan itu, mereka tetap meneruskan pembelajaran seperti biasa. Penuntut Malaysia tahun keempat Bidang Perubatan di UGM, Imran Azwan Azizan, 21, berkata fenomena seperti itu dianggap biasa oleh penduduk dan begitu juga penuntut Malaysia di sini. "Walaupun ada rakan yang mahu pulang, namun mereka tidak dapat berbuat demikian kerana kuliah masih diteruskan,” katanya. Setakat ini, 500 pelajar Malaysia di Yogyakarta dalam keadaan sihat dan mereka sentiasa dipantau dan dinasihatkan supaya berdiam di rumah selain memakai topeng menutup hidung dan mulut.
















Category: Global | Views: 2094 | Added by: Eylu | Date: 01 November 2010 | Comments (0)

Seluruh negara dah maklum tanggal 30 Oktober 2010, Kelantan telah mencatatkan sejarah baru dalam era pembangunan bola sepak kelantan yang telah di nobatkan sebagai juara piala malaysia tahun 2010 setelah mengalahkan negeri sembilan 2-1 di stadium nasional bukit jalil. Fantasi bertukar menjadi realiti, tahun 2010 menjadi sejarah setelah 4 kali kelantan mencuba di final piala malaysia sejak ianya mula diperkenalkan.

* Semalam penuh satu KL dengan warga Kelantan. NS yang duduk sekitar lembah Klang pun tak mampu nak kerah penyokong mereka ke stadium. Kelantan? Usah ceritalah. Semalam(30hb okt. 2010) sahaja, 2/3 stadium Bukit Jalil dipenuhi oleh penyokong Red Warrior ini...fuhh...

Semalam(30hb Okt. 2010) Negeri Tok Guru, Kelantan berjaya memenangi Piala Malaysia buat kali pertama. Mungkin ini barakah daripada Allah kepada Tok Guru. Tok Guru sendiri berdoa agar Kelantan menang malam semalam,dan Allah telah memenangkan pasukan The Red Warriors kita. Kalau tak percaya, dengar perbualan dengan DJ Hot FM semalam(30hb Okt. 2010).


Yeah...our red warriors da best.

Dari perbualan dengan DJ Hot FM semalam(30hb Okt. 2010), Tok Guru turut berjanji akan memberikan imbuhan wang tunai kepada seluruh keluarga pemain Kelantan. Sebelum ini pemain kelantan diberikan imbuhan mengerjakan umrah selepas layak ke final Piala Malaysia tahun lalu (sini)

Bahkan ada satu rahsia yang didedahkan oleh Tok Guru, bahawa beliau suka main bola masa muda dulu-dulu sebelum zaman Jepun. Main selepas solat asar di Pondok Jertih. Lutut tok guru cedera gara-gara kawan beliau tendang bola mengenai beliau. Nah..tok guru pun suka main bola. Memang hebat. Tahniah buat Tok Guru dan seluruh rakyat Kelantan.


Julang Piala Malaysia: Kelantan isytihar cuti

Yeah...our red warriors da best.

KUALA LUMPUR, 31 Okt: Kerajaan negeri Kelantan mengumumkan cuti peristiwa hari ini sempena kejayaan pasukan bola sepak The Red Warriors menjulang Piala Malaysia edisi ke 84 malam tadi.

Pengumuman dibuat Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yaakob di Stadium Nasional, Bukit Jalil di sini selepas menyaksikan sendiri detik gemilang Kelantan menewaskan Negeri Sembilan 2-1.

"Saya mewakili Menteri Besar Kelantan, mengumumkan esok cuti peristiwa supaya rakyat dapat tenang, gembira, bersyukur dan dapat balik ke Kelantan dengan selamat.

"Kita juga ucap terima kasih kepada semua yang memberi kejayaan kepada Kelantan khususnya kepada Presiden Kafa dan rakyat Kelantan," katanya.

... Read more »

Category: National | Views: 1209 | Added by: Eylu | Date: 01 November 2010 | Comments (0)

Setiap yang hidup pasti akan merasai mati. Setiap yang berbuat dosa pasti akan dibalas siksaan neraka. Setiap yang berbuat baik dan taat pada Allah pasti akan dimasukkan ke dalam syurga. Di sini bloger ingin berkongsi sebuah kisah yang amat membuatkan hati aku bergetar hingga menitis air mata kerana menginginkan kenikmatan ini. Ya, siapa yang tidak mahu melihat Allah, tuhan yang telah mencipta Adam dari tanah, jin dari api dan malaikat dari cahaya, Tuhan yang berdiri dengan sendirinya.

Dari Abu Hurairah R.A, para manusia bertanya kepada Rasulullah S.A.W, "Ya Rasulullah, apakah kita semua dapat melihat Allah pada hari kiamat nanti?” Nabi menjawab, "Apakah kamu ragu-ragu dapat melihat bulan pada waktu purnama, melihat matahari apabila tidak dilindungi awan?” Mereka menjawab, "Tidak”. Lalu Rasulullah bersabda, "Sesungguhnya kamu semua akan melihat Allah sebagaimana kamu jelas melihat bulan purnama dan matahari yang tidak dilindungi awan”.

Rasulullah pernah bertanya kepada Jibril, "Hai Jibril pernahkah kamu melihat Allah?” Jawab Jibril, "Bahawa di antara aku dan Allah ada 79 hijab yang terdiri dari lapisan-lapisan cahaya. Bila terbuka hijab yang paling luar, maka akan terbakarlah aku memandangNya. Sedangkan antara engkau dan Allah ada 71 lapisan hijab dari cahaya. Bila terbuka hijab yang paling luar, engkau akan terbakar pula memandangnya.”

Dari sini kita dapat lihat amat mustahil untuk melihat wajah Allah di dunia ini. Nabi Musa A.S pernah meminta kepada Allah untuk melihatNya. Tetapi baru sahaja Allah menunjukkan diri kepada gunung, gunung itu bergegar dan hancur sehingga Musa jatuh pengsan. Ini membuktikan gunung yang kuat lagi kukuh akan hancur bila Allah menunjukkan diriNya, inikan pula manusia yang lemah.

Diriwayatkan setelah para penghuni syurga selesai menikmati susana paling indah dan berbeza pada hari pertama di syurga, lalu mereka dipakaikan dengan pakaian yg serba indah yang dihadiahkan oleh Allah. Setelah itu Allah memerintahkan malaikat Jibril menghantar bau-bauan harum untuk para tetamu yang tidak terbilang ramainya itu. Kemudian muncul pula burung ajaib yang rupanya terlalu cantik terbang di udara taman syurga.

Burung ajaib itu mengembangkan sayapnya maka terperciklah bau-bauan harum semerbak merenjis pada tubuh dan pakaian ahli syurga. Maka bertambah harum dan nyaman susana waktu itu. Tercengang para penghuni syurga melihat keajaiban yang berlaku. Ia sebagai balasan kepada janji Allah untuk orang yang beriman.

Seketika kemudian terdengar satu suara yang paling ganjil dan menakjubkan memenuhi ruang taman syurga yang luas. Suara itu merupakan kalimah dari Allah S.W.T sendiri yang pertama kali didengar oleh manusia. Firman Allah, "Apakah lagi permintaan kamu kepada Aku wahai hamba-hambaKu? Mintalah kepada Aku dan Aku akan memenuhi kehendak kamu semuanya”.

Semua penghuni syurga ketika itu tergamam, terdiam, tercengang dan terperanjat apabila mendengar kalimah dari Allah. Ia suatu nikmat yang paling berharga. Kemudian seluruh manusia yang memenuhi ruang taman syurga itu berkata, "Wahai tuhan kami, sesungguhnya Engkau telah sempurnakan janjiMu tentang kenikmatan yang akan Engkau anugerahkan ke atas hamba-hambaMu yang mengsyukuri setiap nikmat di dunia dahulu. Demikian pun wahai tuhan kami, izinkanlah kami untuk melihat wajahMu di hari akhirat yang telah Engkau janjikan ini”.


Seketika kemudian secara tiba-tiba, muncullah sebuah mimbar yang amat ajaib di taman syurga. Lalu muncul malaikat Jibril membimbing tangan Nabi Musa naik ke atas mimbar yang indah itu untuk membacakan kitab Taurat supaya dapat dihayati oleh seluruh umat manusia di dalam syurga. Selesai membaca kitab Taurat dengan bacaan yang lembut itu, maka Jibril menjemput pula Nabi Isakitab Injil yang pernah diturunkan Allah kepada beliau. memperdengarkan bacaan

Kemudian Jibril mempersilakan Nabi Daud membacakan kitab suci Zabur dan beliau membaca dengan suara yang enak sekali didengar. Selesai kitab Zabur dibacakan, Jibril akhirnya menjemput junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W ke atas mimbar untuk membacakan kitab suci Al-Quran. Rasulullah membaca dengan suara yang paling merdu dan lembut serta tak pernah didengari oleh sesiapa pun sewaktu di dunia dahulu sehinggakan semua penghuni syurga terpegun.

Setelah selesai pembacaan keempat-empat kitab suci yang pernah diturunkan kepada umat manusia di dunia dahulu, maka terangkatlah suatu hijab (halangan) di langit syurga ketika itu. Apabila terbuka sahaja hijab itu, maka keluarlah angin yang lembut bersama sejenis bauan yang sangat harum dan menakjubkan. Sekalian manusia di syurga berasa terkejut melihat suatu kejadian paling ajaib yang tak pernah terfikir oleh akal.

Kemudian terbuka lagi sebuah hijab yang lebih besar iaitu hijab yang menghalang setiap makhluk melihat wajah Allah S.W.T. Di sinilah saat paling nikmat dan paling berharga bagi setiap penghuni syurga kerana di sinilah tempat pertemuan yang sebenarnya antara manusia dengan Allah. Allah lalu memberi salam kepada sekalian manusia dan seluruh manusia menyambut salam dengan rasa nikmat dan syukur tak terperi.

Berkatalah seluruh manusia kepada Allah yang Maha Pencipta, yang Maha Berkuasa, yang Maha Pengasih dan Penyayang, "Wahai tuhan kami, izinkanlah kami sujud kepadaMu hari ini”. Allah lalu berfirman, "Wahai hamba-hambaKu, hari ini bukanlah merupakan suatu hari untuk kamu semua rukuk dan sujud kepadaKu. Tetapi hari ini adalah hari pembalasan nikmat untuk kamu semua. Sesungguhnya wahai hamba-hambaKu, syurga bukanlah tempat kamu semua berbuat ibadat, tetapi ia merupakan tempat mulia untuk kamu merasa kesenangan nikmat yang berkekalan. Walaupun begitu, demi keagunganKu, Aku izinkan kamu semua sujud sekali kepadaKu pada hari ini”.

Dari Shuhaib R.A, Rasulullah S.A.W bersabda, "Apabila ahli syurga telah masuk ke syurga, Allah berfirman, "Apakah kalian ingin tambahan sesuatu dariKu?” Kata mereka, "Bukankah Engkau telah memutihkan wajah kami? Bukankah Engkau telah memasukkan kami ke dalam syurga dan menyelamatkan kami dari api neraka?” Lalu Allah membuka hijabNya, maka tidak ada pemberian yang paling mereka cintai melainkan melihat wajah Allah Azza wa Jalla. Kemudian Rasulullah S.A.W membaca ayat ini, "Bagi orang-orang yang berbuat baik, ada pahala yang terbaik (syurga) dan tambahannya.” [Yunus: 26]

Melihat Allah S.W.T merupakan kenikmatan yang paling dicintai bagi penghuni syurga. Selain itu, keistimewaan syurga Firdaus ialah para penghuninya akan dapat melihat wajah Allah dua kali dalam sehari iaitu pada waktu pagi dan petang. Sed ... Read more »

Category: Muslim's | Views: 2936 | Added by: Eylu | Date: 29 October 2010 | Comments (0)



Sekadar gambar hiasan.

Telah bersabda Rasulullah S.A.W bahawa, "Sesungguhnya Allah telah menciptakan malaikat Jibrail dengan bentuk yang sangat elok. Jibrail mempunyai 124,000 sayap dan di antara sayap-sayap itu terdapat dua sayap yang berwarna hijau seperti sayap burung merak, sayap itu antara timur dan barat. Jika Jibrail menebarkan hanya satu daripada beberapa sayap yang dimilikinya, maka ia sudah cukup untuk menutup dunia ini”.

Setelah memandang dirinya yang tampak begitu indah dan sempurna, maka malaikat Jibrail pun berkata kepada Allah, "Wahai Rabbku, apakah Engkau menciptakan makhluk lain yang lebih baik daripada aku?” Kemudian Allah pun menjawab pertanyaan malaikat Jibrail, "Tidak”. Mendengar jawapan Allah, maka malaikat Jibrail pun berdiri dan melakukan solat dua rakaat untuk bersyukur kepada Allah. Pada setiap rakaat solat yang dikerjakan oleh malaikat Jibrail, dia menghabiskan masa selama 20,000 tahun lamanya.

Setelah malaikat Jibrail selesai melaksanakan solatnya, kemudian Allah pun berfirman kepadanya, "Wahai Jibrail, kamu telah menyembah Aku dengan ibadah yang bersungguh-sungguh dan tidak ada seorang pun yang menyembahKu seperti ibadah yang kamu lakukan, akan tetapi di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia, yang paling Aku cintai bernama Muhammad. Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa.

                                                       Sekadar gambar hiasan.

Seandainya mereka mengerjakan solat dua rakaat walau hanya sebentar dan dalam keadaan lupa serta serba kurang, dengan pikiran yang melayang-layang dan dosa mereka pun besar, maka demi kemuliaanKu dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu lebih Aku sukai daripada solatmu. Hal tersebut kerana mereka telah mengerjakan solat itu atas perintahKu sedangkan solat kamu bukan atas perintahKu”.

Setelah mendengar hal tersebut, Jibrail pun kembali bertanya kepada Allah, "Ya Rabbku, apakah yang Engkau berikan kepada mereka sebagai ganjaran atas ibadah mereka kepadaMu?” Maka Allah berfirman yang ertinya, "Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma’waa sebagai tempat tinggal mereka”. Malaikat Jibril kemudian meminta izin kepada Allah untuk melihat syurga Ma’waa tersebut.

Setelah Allah memberikan izin kepadanya, maka malaikat Jibrail pun mengembangkan sayapnya dan terbang menuju syurga Ma’waa. Satu hayunan sayap malaikat Jibrail adalah sama dengan jarak perjalanan selama 3000 tahun. Maka terbanglah malaikat Jibrail selama beberapa lama perjalanan, malaikat Jibrail akhirnya kepenatan dan turun untuk singgah dan berteduh di bawah sebuah pohon. Di sana ia bersujud kepada Allah lalu berkata, "Ya Rabbku, apakah aku telah menempuh setengah atau sepertiga atau seperempat dari perjalanan menuju ke syurga Ma’waa?”

Maka Allah pun berfirman, "Wahai Jibrail, meskipun kamu mampu terbang selama 3000 tahun dan meskipun Aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti yang telah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh dari beberapa puluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan”.

Sabda Rasulullah, "Sebelah kanan sayap Jibrail terdapat gambar syurga berserta dengan segala isinya termasuk bidadari-bidadari, istana, pelayan dan sebagainya manakala sayapnya yang sebelah kiri terdapat gambar neraka dan segala isinya yang terdiri daripada beberapa macam ular yang cukup bisa, kala jengking dan neraka yang bertingkat-tingkat serta penjaganya yang terdiri daripada malaikat yang garang dan ganas yakni malaikat Zabaniyah".

Kata Rasulullah lagi, "Apabila telah sampai ajal seseorang itu, maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang kecil pada badan manusia kemudian mereka akan menarik rohnya dari kedua telapak kaki hingga lutut dan mereka pun keluar. Setelah itu datang lagi sekumpulan malaikat masuk menarik roh dari lutut ke perut. Begitulah seterusnya dari perut ke dada dan dada ke kerongkongnya. Itu saat nazak seseorang”.

"Kalau orang yang nazak itu orang beriman, maka malaikat Jibrail akan menebarkan sayapnya yang sebelah kanan sehingga orang itu dapat melihat kedudukannya di syurga sehingga terlupa orang-orang di sekelilingnya. Jika orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail akan menebarkan sayap sebelah kiri untuk menunjukkan tempatnya di neraka sehinnga ia menjadi sangat takut serta lupa kepada keluarganya”, kata Rasulullah.

Kita sebagai umat Islam mesti mengakui kebenaran ini dan ia adalah sama seperti kita beriman kepada perkara ghaib. Tidaklah mustahil bagi Allah untuk menciptakan segala sesuatu kerana Dia maha pencipta. Cukuplah sekadar kita melihat langit yang tidak bertiang, bukankah ia perkara mustahil bagi manusia untuk membuatnya?

- By Shahirul

Category: Muslim's | Views: 7293 | Added by: Eylu | Date: 29 October 2010 | Comments (0)

The journal titled "Gender differences in reasons for frequent blog posting” was done by Hsi-Peng Lu and Kuo-Lun Hsiao, from the Department of Information Management, National Taiwan University of Science and Technology, Taipei, Taiwan and published in Online Information Review Vol. 33 No. 1, 2009 pp. 135-156 at Emerald Group Publishing Limited.

Just for your memory recall, A weblog is defined as a web site that contains entries in reverse chronological order (Thelwall and Hasler, 2007). weblogs, or blogs, have become very popular, according to a survey conducted by Technorati (2006), there are more than 70 million blogs worldwide and about 120,000 new weblogs each day (Sifry, 2007).

So the main purpose of the research is to improve understanding of what motivates individual blog owners to post information frequently on weblogs, and whether gender affects those motivations.  An empirical study involving 525 subjects was conducted to test this model.

The research findings shows that subjective norms have a stronger effect on the intention than personal outcome expectations or self-expression. Women’s intention for blog posting was strongly influenced by self-expression while men’s intention was strongly influenced by personal outcome expectations.

The research implications verified the effects of subjective norms, personal outcome expectations and self-expression on the intentions of weblog owners. The research found that these factors are important determinants of the intention to update weblogs. Moreover, it was found that gender moderates the relationships between factors and the intention in the research model.

While for practical implications especially for weblog service providers, the results can be used to develop tools to enhance people’s intentions to publish according to gender.

Another interesting researches that found significant differences exist between the electronic communication styles of women and men are:

  1. Gefen and Straub (2000) demonstrated that women tend to use electronic communication for rapport building and men tend to use it for reporting;
  2. Herring (1996) showed that requesting and providing information are more common in female-oriented than in male-oriented discussions;
  3. Wallace (1999) found that women may feel freer in real-time chats, while men may be more comfortable in asynchronous forums;
  4. female bloggers share more personal information on their blogs (Kennedy et al., 2005; Herring and Paolillo, 2006; Herring et al., 2006); and
  5. Gender plays an important role in determining technology use and behaviour on the internet (Gefen and Straub, 1997; Venkatesh and Morris, 2000; Ong and Lai, 2006).

So at least I got the idea on how women blog to express their feeling while men do blogging for personal outcome expectation. Interesting.

-Source : Jazmanie
Category: Global | Views: 86502 | Added by: Eylu | Date: 27 October 2010 | Comments (486)

Setiap negara pasti mengharapkan untuk mempunyai rakyat yang mampu menyumbang ke arah kemajuan, kejayaan dan keamanan. Semua itu hanya dapat dicapai dan diperolehi jika rakyat negara itu mempunyai sahsiah dan jati diri yang unggul serta cemerlang; sama ada melalui generasi muda belia atau pun generasi tua. 

Kementerian Belia dan Sukan mentakrifkan belia sebagai golongan muda yang berumur antara 15 hingga 40 tahun, dan ia selaras dengan takrif yang diberikan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Manakala Islam pula mentakrifkan belia sebagai satu fasa umur alam baligh yang menerima tanggungjawab (taklif) atas setiap perbuatan yang dilakukan. Menurut Jabatan Perangkaan, jumlah golongan belia di negara ini pada tahun 2008 mencecah seramai 16 juta orang. Angka ini memberi gambaran bahwa negara akan menghadapi cabaran hebat dalam aspek pembinaan dan pengurusan belia di masa hadapan.

Sekadar gambar hiasan.

Belia adalah harta yang amat berharga serta tonggak dan kekuatan masa depan negara. Mereka juga adalah pewaris  kepimpinan negara dan kesinambungan umat di masa hadapan. Justeru itu adalah perlu golongan belia ini diasuh, dididik dan dibimbing ke jalan yang benar dan diredhai Allah s.w.t. sehingga mampu menjadi generasi yang boleh diharapkan dan dibanggakan iaitu belia yang beriman, berilmu, beramal dan berakhlak mulia. Inilah yang menjadi cita-cita negara kita untuk mempunyai belia yang berkualiti sebagaimana yang diharapkan melalui tema sambutan Hari Belia Kebangsaan pada tahun ini iaitu Belia Berwawasan Penggerak Kejayaan.

Persoalan besar timbul ialah ke manakah hilangnya wawasan belia hari ini? Saban hari kita masih mendengar berita-berita yang tidak baik tentang segelintir belia, dan hanya beberapa cebis kisah kejayaan dan kecemerlangan yang telah diraih oleh mereka. Kes-kes salah laku jenayah sivil, jenayah syariah, masalah disiplin dan adab sering dikaitkan dengan belia. Hal ini tentunya mengundang rasa rungsing dan gusar di kalangan ibu bapa, masyarakat dan pemimpin negara. Justeru Rasulullah s.a.w. berpesan kepada semua golongan belia agar dapat memanfaatkan umur dan masa muda dengan sebaik-baiknya.

Antara faktor yang dikenalpasti sebagai punca berlaku penyelewengan akidah dan berkembangnya gejala sosial adalah kurang didikan dan penghayatan agama di kalangan belia akibat pengaruh persekitaran. Apa yang penting, belia hendaklah mengisi diri dengan ilmu agama dan pelbagai ilmu serta kemahiran hidup di samping berusaha menjadikan diri sebagai hamba yang soleh, generasi yang berkualiti, umat yang cemerlang berlandaskan ajaran Islam yang sebenar.

-Source : Jazmanie

Category: National | Views: 1107 | Added by: Eylu | Date: 27 October 2010 | Comments (0)

« 1 2 3 4 5 6 7 ... 9 10 »
Copyright ~KyleRuL's Zone~ © 2024 | ~KyleRuL's Zone~ HomePage : //kylerul.ucoz.com