Saturday, 20 April 2024, 5:53 AMMain | Registration | Login

Site menu

Login form

Section categories

Muslim's [38]
Business [18]
National [9]
Global [27]

Facebook

Search

Calendar

«  April 2024  »
SuMoTuWeThFrSa
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930

Our poll

Rate my site
Total of answers: 43

Statistics


Total online: 1
Guests: 1
Users: 0



Main » Global

Dapat hidayah ketika kunjungi masjid..

LONDON: Adik ipar bekas perdana menteri Britain Tony Blair yang juga penyiar dan wartawan Lauren Booth, 43, mengumumkan beliau memeluk Islam enam minggu lalu selepas mendapat hidayah.

Lauren, adik tiri kepada isteri Blair, Cherry, berkata beliau kini memakai hijab ketika keluar rumah, bersolat lima kali sehari dan pergi ke masjid setiap kali mempunyai kesempatan.



                  Adik ipar Tony Blair peluk Islam.

"Saya tidak lagi makan daging babi atau minum arak. Saya juga membaca al-Quran setiap hari dan kini sudah sampai ke halaman 60. Sudah 45 hari saya tidak meneguk arak, paling lama dalam tempoh 25 tahun.

"Ajaibnya, sejak memeluk Islam saya langsung tidak teringin menyentuh arak, sedangkan sebelum ini saya akan minum sekurang-kurangnya dua gelas setiap hari," katanya yang dipetik akhbar Daily Mail.

Lauren berkata beliau memperoleh ‘pengalaman suci’ ketika mengunjungi Masjid Fatimah al-Masumeh, yang menempatkan makam Fatimah al-Masumeh, adik Imam Reza, imam kelapan penganut Syiah daripada keturunan Saidina Ali, di Qom.

"Tiba-tiba saja saya berasa tenang dan gembira. Sejurus tiba di Britain, saya terus mengambil keputusan memeluk Islam," katanya.

Mengenai kemungkinan untuk memakai burqa atau penutup muka, Lauren tidak menafikan akan berbuat demikian pada masa depan.

"Siapa tahu ke arah mana dan hala tuju mana Islam akan membawa saya seterusnya?" katanya.

Lauren sebelum ini diketahui sebagai seorang yang bersimpati dengan Islam dan menghabiskan banyak masa bertugas di Palestin.

"Saya kagum dengan keteguhan dan keindahan agama ini," katanya apabila ditanya mengenai Islam. – Agensi

 

Category: Global | Views: 9502 | Added by: Eylu | Date: 26 October 2010 | Comments (2)

 
Konvoi ulat bulu.

South Africa :
Sebanyak 136 ekor ulat bulu berkonvoi beratur rapat sepanjang 17 kaki membuatkan pemandu kenderaan pelancong terlihat peristiwa aneh itu lalu memberhentikan kenderaannya selama 20 minit untuk memberi laluan kepada ulat-ulat tersebut.

Jamie Rooney,38, bersama pelancong-pelancong lain dalam perjalanan dari melawat Kruger National Park, South Africa sempat merakam periistiwa aneh itu. Ulat-ulat bulu ini berpindah daripada tempat ia menetas menuju ke belukar kemudian berpecah ke haluan masing-masing menjadi kepompong sementara menunggu masa untuk berubah menjadi seekor rama-rama yang cantik.

Tindakan ulat-ulat bulu ini berbaris panjang telah menyelamatkan mereka daripada maut dilanggar kenderaan. "Berhati-hati dan bersopan di jalan raya dapat mengelakkan tragedi yang tiada sesiapa mengingini". SubhanAllah.
Category: Global | Views: 8892 | Added by: Eylu | Date: 25 October 2010 | Comments (0)

Lakaran artis menunjukkan planet Gliese 581g.

LOS ANGELES :Lima pakar astronomi Amerika Syarikat (AS) menemui sebuah planet baru dikenali sebagai Gliese 581g yang kelihatan seperti Bumi, lapor beberapa buah akhbar semalam.

Planet itu terletak di satu kawasan yang dirujuk sebagai zon kehidupan kerana suhunya tidak terlalu panas atau sejuk bagi cecair membentuk lautan, sungai dan tasik serta berada pada jarak 20 tahun cahaya dari Bumi. Planet itu mengelilingi satu bintang yang yang dianggap seperti matahari.

Bintang itu diberi nama Gliese 581. Planet itu berpusing mengelilingi bintang itu setiap 37 hari untuk satu putaran penuh. Ia didapati tiga kali besar daripada Bumi namun berada dekat dengan bintang itu pada jarak 22.5 juta kilometer. Planet yang digelar sebagai 'Bumi Baru' itu mempunyai satu bahagian yang sentiasa siang manakala bahagian yang bertentangan selalu malam kerana ia tidak banyak berputar.

Kumpulan pakar itu tidak dapat mengesahkan sama ada wujud air di planet tersebut. Namun, salah seorang pakar astronomi, Dr. Steven Vogt dari Universiti California di Santa Cruz yang mengetuai kajian itu percaya terdapat peluang kehidupan di planet tersebut. Graviti di planet itu sama seperti Bumi sekali gus membolehkan seorang manusia berjalan tanpa menghadapi sebarang kesukaran.

Menurut Dr. Vogt, bintang yang menjadi matahari di planet itu berada pada kedudukan sama pada setiap masa. Sebuah kapal angkasa yang mempunyai kelajuan hampir dengan cahaya memerlukan masa 20 tahun untuk tiba di planet itu. Penemuan itu dibuat selepas 11 tahun pemerhatian dijalankan di Balai Cerap W. M. Kec di Hawaii. - Agensi

Category: Global | Views: 1099 | Added by: Eylu | Date: 25 October 2010 | Comments (0)

-Source : Jazmanie

Pernah putus cinta atau perhubungan bersama si dia tak kesampaian? Kalau yang pernah lalui episod putus cinta ni pastinya memori pahit tu tetap kekal dalam ingatan selama-lamanya, pulak tu sekarang ni dah ada FB tiba-tiba boleh terjumpa balik dengan ex- masing-masing. Lagilah memori tu dok melekat kat situ. Lagi unik sekarang ni pulak sudah ada muzium khas untuk mereka yang putus cinta yang menyaksikan koleksi barangan romantik pasangan kekasih yang putus cinta mereka.


Muzium putus cinta atau Museum of Broken Relationships sekarang ni terletak di Zagreb, Croatia. Sejak 5 Oktober 2010 lalu muzium tersebut juga sudah membuka koleksi kekal untuk dipamerkan di muzium tersebut.

Fungsi dan peranan muzium tu lebih kurangnya macam ni lah, di sebalik menggunakan pendekatan tersendiri untuk menghapuskan kesan kekecewaan akibat terputus hubungan, muzium tersebut menawarkan peluang kepada mereka yang terlibat untuk mengatasi tekanan emosi kekecewaan mereka dengan cara menyumbang kepada koleksi barangan romantik di muzium berkenaan.

Berdasarkan rekod, muzium tersebut telah menerima 1,000 pelawat dalam tempoh seminggu. Beberapa contoh koleksi barangan ‘romantik’ yang yang dipamerkan di sana:


Mak aih, sesunggunya keindahan cinta tu begitu subjektif dan sukar dimengertikan, lain individu dan pasangan lain pulak tafsiran berkaitan cinta dan perhubungan ni. Tu yang siap ada bagi kapak dan kaki palsu tu. Rasanya mesti banyak lagi koleksi gift ‘pelik-pelik’ pasangan yang pernah bercinta ada kat sana tu icon biggrin Muzium Putus Cinta

Untuk dapatkan maklumat lanjut dan gambar-gambar menarik muzium tersebut boleh rujuk ke laman Museum of Broken Relationships. Nak daftarkan diri dan hantar barangan sendiri pun boleh jugak kot.icon biggrin Muzium Putus Cinta


Category: Global | Views: 1458 | Added by: Eylu | Date: 22 October 2010 | Comments (2)

-Source : Jazmanie

Dari satu pespektif , generasi Y atu juga yang dikenali sebagai Millennial Generation, Generation Next atau Net Generation boleh dikatakan merupakan antara generasi yang agak ‘bertuah’ jika dibandingkan dengan generasi sebelumnya iaitu generasi X dan Baby Boomers. Secara asasnya generasi Y ni adalah mereka yang dilahirkan dalam lingkungan tahun 1982 sehingga 1999. Maksudnya umur tertua bagi generasi Y sekarang ni adalah baru 28 tahun.

Salah satu faktornya adalah disebabkan mereka dilahirkan dan membesar dalam era teknologi digital dan dapat melalui dan mempelajari dengan mudahnya semua kemudahan ICT yang ada. Dan dengan begitu banyak peluang dan kemudahan beserta kreativiti yang ada dalam bidang tersebut membolehkan mereka mencipta kekayaan dengan cepat dan hanya dengan usaha melalui dunia online sahaja.

Semua orang mempunyai cita-cita untuk  mengecapi kekayaan dan kesenangan walaupun tidaklah ke tahap jadi jutawan, walau bagaimanapun elok kalau kita dapat pelajari sesuatu mengenai bagaimana 8 orang anak muda yang berjaya dan bagaimana menjadi jutawan sebelum usia 25 tahun sebagaimana yang di terbitkan oleh laman kiplinger.com.

... Read more »

Category: Global | Views: 2200 | Added by: Eylu | Date: 22 October 2010 | Comments (0)

Web camera software detects movement, sounds alarm, captures images, records video, and sends captured images by email

Web camera software detects motion, triggers siren, captures images, records video, and sends captured images by emailWeb cameras are usefull for more than just making internet conversations more practical. They can in addition be an very functional instrument for exploit in residence or firm protection. Application is now available that can identify motion and use it as a trigger for countless actions.
The way that it works is to study the picture sent by a webcam that is either connected by USB or through a video capture card for motion. When it picks up that movement, it can after that acquire any number of actions, including triggering an siren.
An other popular application, though, is to either send live frames of what is happening in the picture that is covered by the camera or to even broadcast through live broadcasting precisely what is happening with both audio and picture. If installed covertly, this application could even be used for stealthy surveillance.
Given the large number of devices that either have a webcamera connected or can support one, this is an perfect way to inexpensively and simply protect the area across that pc from intrusion or burglary.

I'm using web camera application. I can broadcast Internet video to watch my apartment from anywhere.

Web camera software identifies movement, sounds siren, captures images, records video, and sends captured images by e-mail With my new webcam application, I can run a streaming show of my room viewable from the Internet. This opens up a number of opportunities, the surface of which has not even been scratched in today's world. I can use this broadcast for surveillance purposes, allowing me to see what's going on in my site at any time from a remote watching computer.
As long as I have the camera running and a remote workstation with Internet access, I can view the home. With the software and the camera, I can change the options to capture picture, identify movement (if I don't want to keep the webcam running at all times), or use a combination of a online feed and recorded video to realize a protection system that takes full benefit of modern technology.
With a capture card, I can simply transmit relevant video and screenshots to use on any station.
With delicate data on my pc and expensive property in my site, it only makes sense to have a protection setup that I can monitor whenever I feel that my privacy is being compromised. If I owned a small company or lived with roommates, I couldn't imagine living without it.

Streaming live video and sound from capture device through webcamera computer software

Streaming online video and audio from capture device using camera server software Surveillance software

If you find yourself with a need to record security video with a webcam over an area, webcam server software may be the right choice for you. Using this application, it is possible to set up a camera to detect motion and begin recording when it does.
Depending on your needs, the sights and sounds that are picked up by the camera may be stored on a hard drive, or if the captured video needs to be accessible off-site, can be broadcast using the server's broadcasting function to a website.
Depending on the quality of the camera and the viewer's video card, the picture that is recorded may be as clear as a high-definition tv signal. Using a install like this, it is possible to provide a measure of protection for an area when the economics of the situation do not justify hiring a security business or setting up a professional monitoring system.
This do-it-yourself approach can save money while not compromising on security.

Category: Global | Views: 1225 | Added by: Eylu | Date: 21 October 2010 | Comments (0)

Memiliki teman setia memang bukan perkara mudah. Makanya banyak juga dari kita yang akhirnya memilih untuk memiliki hewan peliharaan seperti kucing atau anjing. Tapi nyatanya terkadang kesibukan kita di luar rumah membuat kita kurang telaten memelihara hewan kesayangan kita tersebut. Nah, kalau Anda ingin punya teman setia di rumah tapi tak punya banyak waktu untuk merawatnya secara rutin, mungkin hewan peliharaan tersebut bisa Anda gantikan dengan robot humanoid PALRO berikut ini.

Negeri sakura Jepang memang paling terdepan kalau sudah menyangkut teknologi robot. Kali ini yang siap unjuk gigi adalah pihak Fujisoft yang mana sudah cukup lama bereksperimen dan akhirnya siap menampilkan robot humanoid PALRO untuk pertama kalinya di depan publik.

Robot PALRO ini tingginya hanya 39 cm saja. Untuk bisa menjalankan intruksi, robot ini sudah ditanamkan dengan seperangkat sistem komputer serta dibundel dengan processor Intel Atom berkecepatan 1.6GHz, memori 1 GB RAM, flash memori 4 GB, kamera 3 Megapixel serta dapat dihubungkan langsung dengan jaringan Wi-Fi 802.11 b/g/n. Selain itu robot ini juga ditenagai oleh baterai lithium ion.

Pada aksi panggung di depan publik untuk pertama kalinya, tanpa malu-malu robot ini memberikan salam serta memperkenalkan dirinya. Robot ini bersuara dengan dialek Jepang seperti layaknya seorang gadis muda Jepang. Dengan perlahan tapi pasti, robot PALRO berjalan di atas panggung dengan kedua tungkainya. Ketika robot ini melihat Anda, ia bahkan mampu mengambil foto Anda pada saat yang sama, lalu mengirimkannya dalam bentuk email. Bagaimana ia melakukannya? Tentu saja bisa karena robot ini terhubung dengan hotspot saat itu.

Jika Anda merasa jenuh, intruksikan saja robot ini untuk menghibur hati Anda dengan menari mengikuti irama musik. Tariannya juga cukup lincah. Atau mungkin Anda ingin robot ini beraksi bagaikan Sumo, maka robot PALRO akan dengan senang hati melakukannya untuk Anda. Jika dalam satu tempat terdapat lebih dari satu robot PALRO, maka robot-robot pintar ini mampu berkomunikasi secara nirkabel. Wah hebat sekali ya robot cerdas ini!

Kabarnya pihak Fujisoft berencana untuk memasarkan robot pintar ini ke masyarakat luas pada bulan Maret 2010 mendatang. Nah jika Anda sangat berminat sekali ingin menjadikan PALRO sebagai teman setia Anda, kiranya Anda harus siap juga memboyong pulang robot ini dengan harga 3.300 USD atau sekitar 33 juta rupiah.

Tertarik untuk melihat aksi serta kepintaran robot PALRO, silahkan saksikan video berikut ini:

- By thePinkFighter

Category: Global | Views: 7457 | Added by: Eylu | Date: 20 October 2010 | Comments (1)

Peneliti Jepang telah mengembangkan sebuah robot burung yang boleh bergerak dengan bebas di udara dengan gerakan sayap cepat. Robot burung ini memiliki ukuran mirip dengan burung hummingbird yang sebenar, dilengkapi dengan motor mikro dan empat sayap yang dapat dikepakkan 30 kali per saat, kata Hiroshi Liu, peneliti di Universitas Chiba sebelah timur Tokyo.

Hiroshi Liu dengan Robot burung Hummingbird.

Robot unik ini memiliki berat 2,6 gram, boleh terbang 8 kali lebih stabil dari helikopter dengan sayapnya. Robot burung ini dikontrol dengan sensor inframerah dan dapat bergerak atas, bawah, kanan atau kiri.

Hiroshi Liu merancang untuk membuatnya melayang-layang untuk diam pada satu titik di udara, dan melengkapinya dengan kamera mikro pada bulan Maret 2011.

Robot ini menelan kos pengembangan ¥ 200,000,000 ($ 2.1 juta), ia dapat digunakan untuk membantu menyelamatkan orang di dalam runtuhan bangunan, mencari penjahat atau bahkan beroperasi sebagai kenderaan probe di Mars. (sumber)

- By beritateknologi

Category: Global | Views: 1318 | Added by: Eylu | Date: 20 October 2010 | Comments (0)


Anda mungkin pernah melihat  robot HRP-4C yang cantik sebelumnya, dan sementara itu yang sebelumnya hanya mampu menggerakkan tubuh atasnya, sekarang  upgrade dan perbaikan telah dilakukan sehingga robot ini sekarang mampu memegang sendiri di panggung, bernyanyi dan menari dengan manusia.


Robot HRP-4C dan manusia.

Apakah ini menggantikan pasangan tari manusia dalam waktu dekat? Mungkin tidak, tapi ini merupakan bukti langkah maju yang signifikan dalam robotika dan Anda dapat memeriksa video dari robot HRP-4C menari berikut ini. (sumber)





- By beritateknologi

Category: Global | Views: 8337 | Added by: Eylu | Date: 20 October 2010 | Comments (1)


At first he ignored the existence of the smash-hit movie that's 85 percent about how much he's a socially maladjusted jerk. But now Facebook founder Mark Zuckerberg, in a smart PR move, has confirmed that he'd brought his employees to a screening (complete with post-viewing apple martinis, a nice touch referencing a scene in the film), and is finally breaking his silence about "The Social Network."

[Related: Secrets of the Facebook film]

At a relaxed "startup school" session at Stanford University, Zuckerberg took questions from the audience and, inevitably, that movie came up. Like countless techies familiar with "the Facebook story" have been saying since the film was released, Zuckerberg pointed out how far removed it is from reality:


Mark Zuckerberg

Alminana/Wireimage.com

Zuckerberg was asked about the difference between the movie and what he experienced while creating Facebook. "Where do you want to start?" he asked. Every shirt and fleece worn by the actor (Jesse Eisenberg) who played him was one he had actually worn, Zuckerberg said. The movie got a lot of stuff wrong and random details right, he said.

Reviewing the film thematically, Zuckerberg said it featured a girl who was not part of his real life. In the movie she dumped him, which, he joked, happened to him often. "They framed it as if I wanted to get girls or into some social institution," Zuckerberg said. "I've been dating the same girl since before Facebook." He concluded that the filmmakers "can't wrap their head around the idea that someone might build something because they like building things."

Screenwriter Aaron Sorkin's decision to turn Zuckerberg's motivation for creating Facebook into an angry response to being dumped by a girl is the film's central conceit, but that's not even close to how it actually happened. (Jessica Alona, the woman at whom he [now infamously] lashed out on his blog is real, but whatever relationship the two had is unclear.) David Kirkpatrick, with whom Zuckerberg spoke at length for another book about Facebook ("The Facebook Effect: The Inside Story of the Company That Is Connecting the World"), describes Zuckerberg in a Daily Beast article as "one of the least angry people I've ever met." Kirkpatrick writes:

"Zuckerberg was seldom without a girlfriend even before Thefacebook. And shortly before Thefacebook launched, the real-life Zuckerberg began seriously dating a girlfriend, Priscilla Chan, with whom he lives today. He was with her during almost all the events portrayed in the movie."

Addressing claims that the film's central players were hostile to women, Sorkin has decried the misogyny of his characters, but with the possible exception of FaceMash (the application Zuckerberg created in one night at Harvard in a pique of frustration) there's no history of that behavior at all from Zuckerberg or any of the Facebook founders. Sorkin made it all up to give his story a framing device. That's fine, of course: No one's claiming "The Social Network" is a documentary. But still, if Zuckerberg is annoyed that a guy who dislikes the Internet tells the entire moviegoing universe a made-up story about how a world-changing website was created to get back at the woman who dumped him, we can see why the Facebook founder might be a little upset about that.

- By Will Leitch

Category: Global | Views: 1051 | Added by: Eylu | Date: 20 October 2010 | Comments (0)

« 1 2 3 »
Copyright ~KyleRuL's Zone~ © 2024 | ~KyleRuL's Zone~ HomePage : //kylerul.ucoz.com