Tuesday, 26 September 2017, 7:19 AMMain | Registration | Login

Site menu

Login form

Section categories

Muslim's [38]
Business [18]
National [9]
Global [27]

Facebook

Shopping Cart

Your shopping cart is empty

Search

Calendar

«  March 2012  »
SuMoTuWeThFrSa
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Our poll

Rate my site
Total of answers: 43

Statistics


Total online: 1
Guests: 1
Users: 0



Main » 2012 » March » 5 » Berusaha Atau Bertawakal.
9:41 PM
Berusaha Atau Bertawakal.

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani.
Segala puji bagi Allah, Selawat dan Salam ke atas Penghulu kita Rasulullah, ahli keluarganya, para sahabatnya dan pembantunya.

Wahai saudara saudari para pembaca yang berada di merata tempat,
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Bersama Al-Hikam Al-Athaiyyah karangan Sayyid Ibn Athaillah As-Sakandari.

Nabi S.A.W bersabda; "Tiada upaya dan kekuatan kecuali Allah merupakan khazanah di antara Arsy."



Mereka yang mengamati kepada hikmah Ibn Athaillah As-Sakandari akan mendapati seolah-olah beliau mensyarahkan kepada dirinya hadis Nabi ini. Beliau mensyarahkan kenapa tiada upaya dan kekuatan kecuali dengan Allah? Bagaimana dari sudut perlaksanaan ketika melakukan amal, ketika berlakunya maksiat, ketika bertaubat, ketika berpegang dengan sabab, ketika mengasingkan diri dari orang ramai, ketika bersama orang ramai, ketika melalui kehidupan sehari-hari dan sebagainya.

Sentiasa jadikan kebiasaan/tabiat dan pada setiap perkara iaitu tiada upaya dan kekuatan kecuali dengan Allah. Beliau mensyarahkan perkara ini dalam gambaran yang teramat jelas
dalam semua hikamnya.

Di sini beliau menyebut hakikat yang Nabi S.A.W sebutkan kepada kita iaitu;
"Tiada seorangpun daripada kamu yang akan memasuki Syurga dengan amalannya."

Sahabat bertanya;
"Apakah engkau juga sedemikian wahai Rasulullah?"

Nabi Bersabda;
"Aku pun sebegitu, hanyasanya Allah limpahkan ke atasku dengan RahmatNya."

Hadis ini menjelaskan bahawa, 'Tiada seorangpun yang memasuki Syurga disebabkan amalannya. Akan tetapi hakikatnya dengan kurniaan Allah SWT.'



Jangan sama sekali kita bergantung kepada amalan!
Dari itu, jika Allah takdirkan kepada kita melakukan maksiat, sepatutnya kita dalam keadaan benar-benar sedar(jangan alpa), dan kita perlu meninggalkan maksiat ini dan bertaubat. Dan
cuba melupakannya setelah itu dan berazam tidak akan mengulanginya lagi. Akan tetapi kita tidak akan hilang perasaan Raja' sama sekali kepada Pemilik kita, walaupun banyaknya maksiat yang dilakukan. Walaupun dicatatkan segala maksiat dunia ke atasku. Sesungguhnya Allah menerima keislaman daripada orang Musyrik dan menjadikan mereka generasi yang
paling hebat yang pernah diketahui manusia. Allah jadikan mereka pendakwah yang mendapat petunjuk dan memberi petunjuk sehingga Hari Kiamat.

Saidina Umar, Saidina Uthman termasuk segelintir Musrikin satu masa dahulu menyembah berhala. Akan tetapi mereka menjadi sebaik-baik manusia dan berada setinggi-tinggi
kedudukan dikalangan manusia. Jangan hilang perasaan Raja' kepada Tuhanmu sama sekali
hanya disebabkan beberapa maksiat yang telah engkau lakukan. Jika begitu(hilang raja') maka engkau telah bergantung kepada amalan engkau seolah-olah amalan engkau yang akan memasukkan engkau ke dalam Syurga. Kurniaan Allah dan hidayahNya yang memasukkan engkau ke dalam Syurga kerana; "Tiada upaya dan kekuatan kecuali dengan Allah."



Tiada upaya dan kekuatan pada engkau, wahai si lemah dan sengsara. Dari itu, hikam ini menggesa; 'Jangan bergantung sama sekali kepada amalan kita kerana bergantung kepada amalan punca kepada musibah, antaranya takbur.'
Nabi SAW bersabda;
"Tidak masuk Syurga sesiapa yang dalam hatinya terdapat sebesar biji sawi daripada takbur."

Tahukan kamu bahawa sebiji sawi, 6000 daripadanya menyamai 1 gram. Tahukah kamu nilai gram ini?? Benda terlalu ringan ada pada tukang emas dalam bentuk habuk-habuk emas yang
amat-amat kecil. Habuk-habuk emas ini bila ditimbang beratnya menyamai 6000 biji sawi. Jika manusia terdapat dalam dirinya 1 daripada 6000 per 1 gram ini daripada takbur.
Ini menghalangnya masuk ke dalam Syurga. Bagaimana pula jika terpasak kukuh takbur itu di dalam hati.

Inilah penyakit di antara penyakit-penyakit hati yang kronik. Dari itu, beliau memulakan hikamnya dengan ini..'Jangan bergantung dengan amalan-amalan.'
Apabila kita tidak bergantung kepada amalan, maka tidak hilang Raja' kita. Jika kita ditimpa dengan kepincangan(maksiat), kita akan katakan segala urusan itu di tangan Allah.
Tiada upaya dan kekuatan kecuali dengan Allah. Aku lemah Ya Allah, ampunilah dosaku. Ya Allah, Rahmatilah aku. Aku menangis dan merintis, tunduk dan khusyuk kepada Allah Tuhan
sekalian alam.



Maka lembaran Raja' itu luas. Dari itu, bergantung kepada amalan sebagaimana ia membawa kepada takbur. Ia juga membawa kepada hilangnya sifat Raja'.

Hikmah ini hikmah yang cukup fasih yang mesti diulang-ulang menghafalnya dan mengamatinya kembali secara khusus apabila kita ditimpa dengan dosa kesalahan daripada segala dosa. Berlaku dosa kemarin, tidak boleh tidak disertakan taubat pada hari ini.

Marilah kita bersama-sama memulakan lembaran baru kepada; 'Tidak berputus asa kepada Rahmat Allah.' Ke arah tidak hilang perasaan Raja'. Banyak manusia yang apabila berbicara dengannya dan katakan Engkau sentiasa melakukan dosa, dia menjawab;
'Aku masuk Neraka!masuk Neraka!' Ini hilang perasaan Raja'. Ini pada hakikatnya dia bergantung kepada amalan. Apabila tiada amalan soleh, menjadi seorang yang takbur. Bersama dengan takbur ini, hilangnya keinginan bertaubat. Dari itu, hikmah ini membawa kita kepada sentiasa dan selamanya bertaubat kepada Allah.

Allah berfirman;
"Masuklah ke syurga dengan amalan yang kamu lakukan."

Amalan, ia tidak diambil kira, diterima sebagaimana dikatakan oleh Fudhail Ibn Iyad;
"..kecuali dengan Ikhlas dan betul.."
Terimanya amalan tersebut adalah semata-mata kurnia daripada Allah. Dari itu maksud ayat, "..Dengan amalan yang kamu lakukan." adalah dengan kurniaan Allah. Seolah-olah ayat mempunyai maksud tersembunyi dengan kurniaan Allah. Amalan yang Allah memberi taufiq untuk melakukannya, kita tidak akan takbur kepada sesiapapun.



Hikmah yang ke-dua yang dikatakan oleh Ibn Atha' Rahimahumullah hu ta'ala.;
"Keinginan engkau untuk 'tajrid' sedangkan Allah menetapkan engkau dalam 'sabab', merupakan syahwat tersembunyi. Keinginan engkau untuk berpegang dengan 'sabab' sedangkan Allah 'tajrid' engkau, merupakan kejatuhan daripada semangat
yang tinggi."

Hikmah ini cuba menjelaskan hubung-kait kita dengan 'sabab'. Kaedah yang diguna pakai oleh Ahli Ibadat kepada Allah SWT ialah; "Bersandar kepada 'sabab' adalah Syirik. Adapun
meninggalkan 'sabab' adalah jahil."
Dari itu, kita tidak sama sekali meninggalkan 'sabab' dan tidak juga bergantung kepadanya. Bergantung adalah sifat dan amalan daripada sifat dan amalan hati.

Kita tidak bergantung kepada 'sabab'. Petani memindahkan benih, kemudian berdoa dan mengatakan, "Wahai Tuhan!"
Nabi sentiasa mengajar kita 'sabab', Allah yang menciptakannya, kita tidak boleh berlepas diri dariNya. Oleh kerana itu Nabi bersabda;
"Jika kamu tawakkal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakkal, nescaya Dia akan memberi rezeki kepada kamu sebagaimana direzekikan kepada burung. Keluar dalam keadaan lapar dan pulang dalam kekenyangan."

Berkata Ulama; "Burung keluar dan pulang, pergi dan kembali. Kalau burung hanya duduk di dalam sarangnya, dia tidak mendapat rezeki. Akan tetapi ia keluar dan mencari rezeki. Tuhan kita memberi rezeki dan ia pulang dalam keadaan kenyang. Pergi dan kembali, inilah 'sabab'.



Nabi SAW apabila keluar dalam peperangan Uhud, memakai dua baju besi sedangkan Allah berfirman; "..Dan Allah jualah akan memeliharamu dari (kejahatan) manusia."
Akan tetapi, walaupun sedemikian jangan meninggalkan 'sabab'. Nabi SAW memerintahkan kita untuk berubat, Nabi bersabda;
"Allah tidak menjadikan penyakit kecuali dijadikan baginya ubat." Dari itu, agama semuanya menuntut aku untuk berpegang dengan 'sabab'. Oleh itu, jika aku berada di satu peringkat
daripada peringkat permulaan yang kena berpegang dengan 'sabab', aku tidak akan meninggalkan segala 'sabab', jika tidak akan dikira aku menguji Allah.

Terdapat riwayat iblis pergi bertemu dengan Nabi Isa dan berkata; "bukankah engkau Ruh Allah dan KalimahNya, terjunlah dari sini dan katakan Ya Rabb, selamatkan aku!"
Waktu itu Nabi Isa di atas bukit. Berkata Nabi Isa;
"Pergi dari sini, wahai yang dilaknat. Tidak layak untuk aku menguji Allah. Allah yang selayaknya menguji dan menduga aku."
Oleh itu, meninggalkan 'sabab' sedangkan engkau di dalam keadaan bukan keadaan 'tajrid'. Kenapa engkau membangkan aku? Aku bertawakkal kepada Allah. Ucapan sebegini adalah
'syahwat tersembunyi'. Keinginan engkau untuk 'tajrid' sedangkan Allah letakkan engkau di dalam 'sabab', merupakan 'syahwat tersembunyi'.
 
Sebaliknya pula, Allah menganugerahkan kepada seorang manusia hatinya dan menjadikan hatinya tidak berhajat apapun, dan dia ingin berpegang dengan 'sabab', adalah kejatuhan dari semangat yang tinggi.



Hikmah ini sendiri kembali kepada tafsir ucapan Nabi; "Tiada daya dan upaya kecuali dengan Allah." Bermakna kita berlepas diri dari kekuatan dan daya kita. Dan menyerahkan kepada
Allah SWT apa yang diperjalankan ke atas kita di dalam alam ini daripada amalan dan 'sabab'.

Sehingga entry yang akan datang, aku tinggalkan kamu bersama Allah,
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

~Petikan Kuliah
Ali Jumaah Muhammad Abdul Wahab
Category: Muslim's | Views: 1691 | Added by: Eylu | Rating: 1.0/1
Total comments: 0
Name *:
Email *:
Code *:
Copyright ~KyleRuL's Zone~ © 2017 | ~KyleRuL's Zone~ HomePage : http://kylerul.ucoz.com