Thursday, 28 March 2024, 9:48 PMMain | Registration | Login

Site menu

Login form

Section categories

Muslim's [38]
Business [18]
National [9]
Global [27]

Facebook

Search

Calendar

«  March 2024  »
SuMoTuWeThFrSa
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

Our poll

Rate my site
Total of answers: 43

Statistics


Total online: 1
Guests: 1
Users: 0



Main » Entries archive

"Forgive yourself for your faults & your mistakes. Move on.."
(Les Brown)



WAHAI DIRIKU..

Jangan bermain dengan maksiat kerana ia mengotorkan hati. Hati yang kotor bagaikan cermin gelap yang sukar ditembusi cahaya. Ia terhijab daripada nur Allah. Padamnya pelita hati bererti hilanglah kebahagiaan hidup. Keberkatan yang diperolehi akan berlalu bagai angin yang menyapa sekali-sekala.

Qadhi Rabbul Jalil yang Maha Adil itu sebenarnya mahu engkau ke syurga. Namun apa yang boleh buat. Engkau lebih suka ke neraka...
Hati yang keras & terhijab tak akan dapat mengubah sifat lahiriah yang terbit dari dirimu. Sifat lahiriah berhubung rapat dengan kehendak hati. Hati yang seumpama raja itu mengawal seluruh pergerakan lahiriah manusia hatta kerlingan mata sekalipun.

Hati yang cinta maksiat mengerahkan seluruh anggota menuju jalan maksiat. Akal akan merancang & mengatur strategi untuk memenuhi tuntutan hati yang jahat. Mata pula mengawasi kehendak hati terlaksana. Bila anggota lain mengambil peranan maka tercetuslah kejahatan di tengah kehidupan.

Menanglah nafsu tewaslah akal. Apakah hati bahagia selepas itu? Tidak, bahkan deritanya bertambah berganda-berganda. Titik noda makin membesar mengambil tempat di ruang hati.
Ia bagai dedalu di atas pohon, menumpang tapi menyeksakan.




Hati yang sebegini tidak ada harganya. Ia busuk, buruk & berulat pada pandangan mata rohani. Inilah hati yang hendak kita bawa berjumpa Tuhan. Inilah hati yang kita heret ke hulu & ke hilir. Hati inikah yang hendak kita terus simpan? Sanggupkah jasad kita menampung hati yang buruk? Sering kali kita mengeluh & mengadu ibadah yang selalu cuai khususnya sembahyang yang selalu lalai. Pelikkah itu, sedangkan kita mengadu & memohon dengan hati yang busuk tadi? Mana mungkin rintihan & doa didengar malahan untuk diterima kalau lahirnya dari lebuk yang berulat itu??

Cukuplah Malaikat sebagai saksi busuk & hanyirnya bau hati yang kononya merintih itu. Jangan berpura-pura lagi. Sudah lama kau menipu diri, menipu manusia & menipu Tuhan. Alangkah beraninya engkau. Alangkah kejinya perbuatanmu selama ini. Berpura-pura berlakon di atas pentas dunia. Penonton-penonton pun terpukau, hairan & takjub menyaksikan lakonan sandiwaramu. Engkau pun mengumpul peminat yang cukup ramai. Tunggulah waktu tirai akan dilabuh, tabir akan disingkap & ketika itu hakikat dirimu akan terserlah.

Allah bersumpah demi kebesaran dan keagungan kerajaan-Nya. Tidak ada seorang pun yang akan terlepas dari Hisab & Mahkamah Akhirat. Pendakwaraya akan menyoalmu tanpa belas kasihan. Saksi-saksi memberi bukti tanpa selindung lagi. Terbeliak matamu menyaksikan sejarah hidupmu terpapar dengan terang & jelas. Manusia ramai turut melihat aib-aibmu selama ini. Kau akan mengeletar, pucat, & mungkin pengsan. Hari itu tidak ada belas kasihan. Hukuman akan dijatuhkan.

Bersiaplah ujian yang pertama menjadi penentu nasibmu seterusnya.
Qadhi Rabbul Jalil yang Maha Adil itu sebenarnya mahu engkau ke Syurga.
Namun apa boleh buat? Engkau lebih suka ke Neraka...
DibantuNya engkau dengan dikurniakan sahabat-sahabat yang soleh.
DiingatkanNya engkau dengan panduan Al-Quran & As-Sunnah.
DibimbingNya engkau dengan hidayah & petunjukNya.
Diasuh-Nya engkau dengan kasih sayang & cintaNya.
DididikNya engkau dengan ujian yang mendatang & kadang-kadang diugutNya engkau dengan beberapa peringatan bagai seorang ayah memarahi anaknya.
Ingatkah engkau semua itu??




Allah tersangat kasih & cinta dengan makhluk yang bernama manusia.
Namun sekali lagi apa boleh buat. Engkau di dunia telah lupa daratan...
Kau tolak mentah-mentah & bulat-bulat cinta yang agung itu. Sebaliknya engkau serahkan jiwa ragamu mengikut hawa nafsu & ternyata kau gagal bahkan kecewa. Tewas & kecundang sebelum sempat bertaubat. Anggapanmu meleset. Angan-anganmu panjang menjangkau usia. Dan mati akan datang tiba-tiba, tidak kira waktu, tempat & usia. Kau menzalimi dirimu sendiri..

Allah SWT berfirman:

"Allah memegang nyawa (seseorang) pada saat kematiannya & nyawa (seseorang) yang belum mati ketika dia tidur; maka Dia tahan nyawa (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya & Dia lepaskan nyawa yang lain sampai waktu yang ditentukan. Sungguh, pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran) Allah bagi kaum yang berfikir."
(Az-Zumar, 39: 42)

Apa lagi selepas ini yang dapat menyedarkanmu. Sesudah kau diancam dengan neraka & diingatkan akan azab & deritanya di sana. Seksa & sakitnya timpa menimpa kekal selamanya. Masihkah kau ingat & tentu sudah terbaca tentang ‘zaqqum’ pohon neraka itu. Buahnya itu merobek hancur segala isi perut..



Kalau benar-benar kamu tidak takut dengan semua ini maka bersiaplah. Kamu dicabar. Buatlah dosa & maksiat setanding Firaun, Namrud, Abu Lahab & mereka yang terkenal angkuhnya di dunia. Jika ingin jadi orang mulia, mujahadahlah dari sekarang. Tidak ada konsep ‘fifty-fifty’ ( 50-50 ) dalam hidup.
Yang hak jelas, yang batil juga jelas..

Sudah sampai masanya engkau membuat perubahan. Tentukan jalan hidupmu. Jika hendak ke neraka, silakan. Tiada halangan apa-apa. Ikutlah bisikan hawa nafsu.
Langgar sahaja, apa peduli. Peluang hanya sekali.
Kalau ingin ke syurga bersiaplah, kamu pasti diuji. Syurga yang indah & cantik itu mahal harganya. Perlu kau bayar dengan darah & air mata. Jiwamu itulah tebusan membeli syurga..




WAHAI DIRIKU..

Allah SWT berfirman:
"Sesungguhnya Kami telah jadikan apa yang ada di muka bumi sebagai perhiasan baginya, kerana kami hendak menguji mereka, siapakah di antaranya yang lebih baik amalnya."
(Al-Kahfi, 18: 7)

Allah SWT berfirman lagi:
"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?"
(Al-Ankabut, 29: 2)

Jangan terus berburuk sangka hanya kerana kekhilafan masa lampaunya.
Siapa tahu Allah menerima taubatnya pada 1/3 malam terakhir?



Category: Muslim's | Views: 57979 | Added by: Eylu | Date: 16 March 2012 | Comments (31)




Jom kita baca 24 Peringatan Untuk Wanita yang perlu kepada setiap wanita tahu dan ambil berat.

1. Urusan pertama yang ditanyakan pada hari akhirat nanti ialah mengenai solat dan mengenai urusan suaminya (apakah ia menjalankan kewajipannya atau tidak).

2. Apabila wanita itu lari dari rumah suaminya maka tidak diterima solatnya sehingga kembali ia dan menghulurkan tangannya kepada suaminya (meminta ampun).

3. Mana-mana perempuan yang memakai bau-bauan kemudian ia keluar melintasi kaum lelaki ajnabi agar mereka tercium bau harumnya maka dia adalah perempuan zina dan tiap-tiap mata yang memandang itu adalah zina.

4. Sebaik-baik wanita ialah tinggal di rumah, tidak keluar kecuali atas urusan yang mustahak. Wanita yang keluar rumah akan dipesonakan oleh iblis. Sabda Nabi s.a.w., "Perempuan itu aurat, maka apabila ia keluar mendongak syaitan memandang akan dia.”

5. Haram bagi wanita melihat lelaki sebagaimana lelaki haram melihat wanita yang halal nikah (kecuali dalam urusan menuntut ilmu dan berjual beli).

6. Diriwayatkan bahawa pada suatu hari ketika Rasulullah s.a.w. bersama isteri-isterinya (Ummu Salamah r.ha. dan Maimunah r.ha.), datang seorang sahabat yang buta matanya (Ibnu Maktum) Rasulullah s.a.w. menyuruh isteri-isterinya masuk ke dalam. Bertanya Ummu Salamah, "Bukankah orang itu tidak dapat melihat kami, Ya Rasulullah ?” Rasulullah s.a.w. menjawab, "Bukankah kamu dapat melihatnya.”

7. Perempuan yang melabuhkan pakaian dalam keadaan berhias (bukan untuk suami dan mahramnya) adalah seumpama gelap-gelita pada hari Qiamat tiada Nur baginya.

8. Mana-mana wanita yang bermasam muka menyebabkan tersinggung suaminya, maka wanita itu dimurkai Allah sehingga ia bermanis muka dan tersenyum mesra pada suaminya.

9. Tidak boleh seorang isteri mengerjakan puasa sunat kalau suaminya ada di rumah serta tidak mengizinkan dia berpuasa.

10. Hendaklah isteri berpuas hati (redha) dengan suaminya yang telah dijodohkan oleh Allah, sama ada miskin atau kaya.

11. Perempuan tidak berhak keluar dari rumahnya melainkan jika terpaksa(kerana sesuatu urusan yang mustahak) dan ia juga tidak berhak melalui jalan lalu lalang melainkan di tepi-tepinya.

12. Apabila memanggil lelaki akan isterinya ke tempat tidur tetapi ditolaknya hingga marahlah suaminya, akan tidurlah wanita itu dalam laknat oleh malaikat ke pagi.

13. Wanita-wanita yang menggunakan lidahnya untuk menyakiti hati suaminya, ia akan mendapat laknat dan kemurkaan Allah, laknat malaikat juga laknat manusia sekalian.

14. Tidak harus seseorang manusia sujud kepada manusia dan jika diharuskan, maka akan aku perintahkan semua kaum wanita sujud pada suaminya kerana membesarkan dan memuliakan hak-hak suami mereka.

... Read more »
Category: Muslim's | Views: 47759 | Added by: Eylu | Date: 12 March 2012 | Comments (17)


Ya Allah Ya Ilahi
Ajarilah kami bagaimana memberi sebelum meminta,
Berfikir sebelum bertindak,
Santun dalam berbicara,
Tenang ketika gundah,
Diam ketika emosi melanda,
Bersabar dalam setiap ujian.

Jadikanlah kami orang yang selembut Abu Bakar As-Siddiq,
Sebijaksana Umar bin Khattab,
Sedermawan Uthman bin Affan,
Sepintar Ali bin Abi Thalib,
Sesederhana Bilal & setegar Khalid bin Walid r.a,
Amiin ya Rabbal'alamin.



Wahai Saudariku seaqidah,
"Janganlah engkau memakai pakaian yang menampakkan lekuk tubuhmu hanya untuk menarik perhatian & memikat kaum lelaki kerana sesungguhnya engkau bukan memancing hatinya tetapi engkau sedang memancing nafsunya.."
Bantulah Adam wahai, Hawaku..


Kami sulit menahan pandangan mata kami ketika melihat kalian, 
Apalagi jika kalian diamanahkan Allah kecantikan & postur yang ideal, 
Kami semakin susah untuk menolak agar tidak melihat kalian, 
Kerana itu lebarkanlah serta longgarkanlah pakaian kalian
dan tutupilah rambut hingga ke dada kalian dengan kerudung yang membentang..



Kami sulit menahan pendengaran kami ketika berbicara dengan kalian, 
Apalagi jika kalian diamanahkan oleh Allah suara yang merdu dengan irama yang mendayu,
Kerana itu tegaskanlah suara kalian tatkala berbicara berhadapan dengan kami dan berbicaralah seperlunya sahaja..

Kami juga sulit menahan bayangan-bayangan hati kalian, 
Ketika kalian dapat menjadi tempat untuk dicurahkan segala isi hati kami, 
Waktu luang kami kadangkala akan sering terisi oleh bayangan-bayangan kalian, 
Kerana itu janganlah kalian membiarkan kami menjadi curahan hati bagi kalian..

Kami tahu kami insan lemah bila harus berhadapan dengan kalian,
Kekerasan hati kami dengan mudah bisa luluh hanya dengan senyum kalian, 
Hati kami akan bergetar ketika mendengar dan melihat kalian menangis..

Sungguh Allah telah memberikan amanah terindah kepada kalian, 
Maka jagalah amanah itu..
Jangan sampai Allah murka dan memberikan keputusan-Nya.. 

Maha Besar dan Maha Suci Allah yang tahu akan kelemahan hati kami ini, 
Hanya dengan ikatan yang suci dan yang diredhai-NYA, 
Kalian akan menjadi halal bagi kami..



"Lalu apa yang telah aku lakukan selama ini.."
Ya Ilahi Ya Hafiiz, ampunilah daku.
Untuk setiap pandangan yang tidak terjaga,
Untuk iman yang tak dipelihara,
Lisan yang merayu dan hati yang tak terhijab.

Ya Rabbi Ya Mujiib,
Engkaulah mengawasi kami setiap detik,
Kerana kasih sayangMu Ya Allah kepada kami,
Engkau perintahkanlah malaikat silih berganti untuk menemani kami siang & malam
agar iman kami dapat dijaga...




~Credit : Allahseeker
Category: Muslim's | Views: 11097 | Added by: Eylu | Date: 11 March 2012 | Comments (0)

Category: Muslim's | Views: 13902 | Added by: Eylu | Date: 10 March 2012 | Comments (6)

Category: Muslim's | Views: 2093 | Added by: Eylu | Date: 10 March 2012 | Comments (0)


Negeri Kelantan Seindah Namamu

Tanah Serendah Sekebun Bunga
Negeri Tadahan Wahyu
Cik Siti Wan Kembang
Cukup Indah Namamu Seindah Negerimu

Duhai Wajahmu Yang Indah Persis Jeddah
Yang Pernahku Lewati
Taat Menjunjung Al-Quran
Teguh Menggalas Syariat Yang Tidak Pernah Goyah
Tersentuh Hati Kudusku Lantaran Aku Disini
Biar Tidak Pernah Kuduga
Bertemu Dengan Seorang Ulama Yang Cintai Rakyatnya
Lalu Kuntum Rindu Yang Lama Tersimpan
Terubat Jua Akhirnya Biar Sekelumit Cinta

Beruntung Rakyatnya
Menumpang Teduh Seorang Ulama Yang Lembut
Tapi Tegas Beribadah
Yang Pengasih Namun Tidak Goyah Pada
Percikan Kealpaan Dunia
Pasti Aku Merinduimu Lagi
Etah Kapan Bisa Diubati
Cuma Setitis Doa Bisa Aku Titip Buatmu
Memacu Membangun Islam Bersama
Semoga Kita Bertemu Kembali.

~Oleh : Anna Althafunnisa @ Oki Setiana Dewi~



Category: Muslim's | Views: 1614 | Added by: Eylu | Date: 10 March 2012 | Comments (0)


Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani.
Segala puji bagi Allah, Selawat dan Salam ke atas Penghulu kita Rasulullah, ahli keluarganya, para sahabatnya dan pembantunya.

Wahai saudara saudari para pembaca yang berada di merata tempat,
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Bersama Al-Hikam Al-Athaiyyah karangan Sayyid Ibn Athaillah As-Sakandari.

Nabi S.A.W bersabda; "Tiada upaya dan kekuatan kecuali Allah merupakan khazanah di antara Arsy."



Mereka yang mengamati kepada hikmah Ibn Athaillah As-Sakandari akan mendapati seolah-olah beliau mensyarahkan kepada dirinya hadis Nabi ini. Beliau mensyarahkan kenapa tiada upaya dan kekuatan kecuali dengan Allah? Bagaimana dari sudut perlaksanaan ketika melakukan amal, ketika berlakunya maksiat, ketika bertaubat, ketika berpegang dengan sabab, ketika mengasingkan diri dari orang ramai, ketika bersama orang ramai, ketika melalui kehidupan sehari-hari dan sebagainya.

Sentiasa jadikan kebiasaan/tabiat dan pada setiap perkara iaitu tiada upaya dan kekuatan kecuali dengan Allah. Beliau mensyarahkan perkara ini dalam gambaran yang teramat jelas
dalam semua hikamnya.

Di sini beliau menyebut hakikat yang Nabi S.A.W sebutkan kepada kita iaitu;
"Tiada seorangpun daripada kamu yang akan memasuki Syurga dengan amalannya."

Sahabat bertanya;
"Apakah engkau juga sedemikian wahai Rasulullah?"

Nabi Bersabda;
"Aku pun sebegitu, hanyasanya Allah limpahkan ke atasku dengan RahmatNya."

Hadis ini menjelaskan bahawa, 'Tiada seorangpun yang memasuki Syurga disebabkan amalannya. Akan tetapi hakikatnya dengan kurniaan Allah SWT.'



Jangan sama sekali kita bergantung kepada amalan!
Dari itu, jika Allah takdirkan kepada kita melakukan maksiat, sepatutnya kita dalam keadaan benar-benar sedar(jangan alpa), dan kita perlu meninggalkan maksiat ini dan bertaubat. Dan
cuba melupakannya setelah itu dan berazam tidak akan mengulanginya lagi. Akan tetapi kita tidak akan hilang perasaan Raja' sama sekali kepada Pemilik kita, walaupun banyaknya maksiat yang dilakukan. Walaupun dicatatkan segala maksiat dunia ke atasku. Sesungguhnya Allah menerima keislaman daripada orang Musyrik dan menjadikan mereka generasi yang
paling hebat yang pernah diketahui manusia. Allah jadikan mereka pendakwah yang mendapat petunjuk dan memberi petunjuk sehingga Hari Kiamat.

Saidina Umar, Saidina Uthman termasuk segelintir Musrikin satu masa dahulu menyembah berhala. Akan tetapi mereka menjadi sebaik-baik manusia dan berada setinggi-tinggi
kedudukan dikalangan manusia. Jangan hilang perasaan Raja' kepada Tuhanmu sama sekali
hanya disebabkan beberapa maksiat yang telah engkau lakukan. Jika begitu(hilang raja') maka engkau telah bergantung kepada amalan engkau seolah-olah amalan engkau yang akan memasukkan engkau ke dalam Syurga. Kurniaan Allah dan hidayahNya yang memasukkan engkau ke dalam Syurga kerana; "Tiada upaya dan kekuatan kecuali dengan Allah."



Tiada upaya dan kekuatan pada engkau, wahai si lemah dan sengsara. Dari itu, hikam ini menggesa; 'Jangan bergantung sama sekali kepada amalan kita kerana bergantung kepada amalan punca kepada musibah, antaranya takbur.'
Nabi SAW bersabda;
"Tidak masuk Syurga sesiapa yang dalam hatinya terdapat sebesar biji sawi daripada takbur."

Tahukan kamu bahawa sebiji sawi, 6000 daripadanya menyamai 1 gram. Tahukah kamu nilai gram ini?? Benda terlalu ringan ada pada tukang emas dalam bentuk habuk-habuk emas yang
amat-amat kecil. Habuk-habuk emas ini bila ditimbang beratnya menyamai 6000 biji sawi. Jika manusia terdapat dalam dirinya 1 daripada 6000 per 1 gram ini daripada takbur.
Ini menghalangnya masuk ke dalam Syurga. Bagaimana pula jika terpasak kukuh takbur itu di dalam hati.

Inilah penyakit di antara penyakit-penyakit hati yang kronik. Dari itu, beliau memulakan hikamnya dengan ini..'Jangan bergantung dengan amalan-amalan.'
Apabila kita tidak bergantung kepada amalan, maka tidak hilang Raja' kita. Jika kita ditimpa dengan kepincangan(maksiat), kita akan katakan segala urusan itu di tangan Allah.
Tiada upaya dan kekuatan kecuali dengan Allah. Aku lemah Ya Allah, ampunilah dosaku. Ya Allah, Rahmatilah aku. Aku menangis dan merintis, tunduk dan khusyuk kepada Allah Tuhan
sekalian alam.



Maka lembaran Raja' itu luas. Dari itu, bergantung kepada amalan sebagaimana ia membawa kepada takbur. Ia juga membawa kepada hilangnya sifat Raja'.

Hikmah ini hikmah yang cukup fasih yang mesti diulang-ulang menghafalnya dan mengamatinya kembali secara khusus apabila kita ditimpa dengan dosa kesalahan daripada segala dosa. Berlaku dosa kemarin, tidak boleh tidak disertakan taubat pada hari ini.

Marilah kita bersama-sama memulakan lembaran baru kepada; 'Tidak berputus asa kepada Rahmat Allah.' Ke arah tidak hilang perasaan Raja'. Banyak manusia yang apabila berbicara dengannya dan katakan Engkau sentiasa melakukan dosa, dia menjawab;
'Aku masuk Neraka!masuk Neraka!' Ini hilang perasaan Raja'. Ini pada hakikatnya dia bergantung kepada amalan. Apabila tiada amalan soleh, menjadi seorang yang takbur. Bersama dengan takbur ini, hilangnya keinginan bertaubat. Dari itu, hikmah ini membawa kita kepada sentiasa dan selamanya bertaubat kepada Allah.

Allah berfirman;
"Masuklah ke syurga dengan amalan yang kamu lakukan."

Amalan, ia tidak diambil kira, diterima sebagaimana dikatakan oleh Fudhail Ibn Iyad;
"..kecuali dengan Ikhlas dan betul.."
Terimanya amalan tersebut adalah semata-mata kurnia daripada Allah. Dari itu maksud ayat, "..Dengan amalan yang kamu lakukan." adalah dengan kurniaan Allah. Seolah-olah ayat mempunyai maksud tersembunyi dengan kurniaan Allah. Amalan yang Allah memberi taufiq untuk melakukannya, kita tidak akan takbur kepada sesiapapun.



Hikmah yang ke-dua yang dikatakan oleh Ibn Atha' Rahimahumullah hu ta'ala.;
"Keinginan engkau untuk 'tajrid' sedangkan Allah menetapkan engkau dalam 'sabab', merupakan syahwat tersembunyi. Keinginan engkau untuk berpegang dengan 'sabab' sedangkan Allah 'tajrid' engkau, merupakan kejatuhan daripada semangat
yang tinggi."

Hikmah ini cuba menjelaskan hubung-kait kita dengan 'sabab'. Kaedah yang diguna pakai oleh Ahli Ibadat kepada Allah SWT ialah; "Bersandar kepada 'sabab' adalah Syirik. Adapun
meninggalkan 'sabab' adalah jahil."
Dari itu, kita tidak sama sekali meninggalkan 's ... Read more »
Category: Muslim's | Views: 8655 | Added by: Eylu | Date: 05 March 2012 | Comments (0)


Working Online At Home Is Very Much Convenient

Dear fellow friend,
I want to introduce you to a web-site that I recently found to make big earn in Internet.

It works 24 hours a day, 7 days a week, 365 days a year, and for not just days or weeks, but for months and months, making you big of money.
$0.00 invest - earn $780.00 daily.
It's real and easy way to make money in in Internet.

Go to the link below to learn more:
http://www.homezwork.com/-102763/3759.htm


Best regards,

KyleRuL Emran

Google ping


Working online at home is very much convenient. You don’t have to travel and spend money for the fare and food. You will not encounter traffic as well. Working online at home is very advantage, since you are the one managing your time. You may work fast to earn more. You don’t have to be far away from your family and there is no boss to follow. Aside from that, you need not to worry about a boss anymore because you are now the boss. Since you hold your time, you can now have spare instance for your family and friends. You are now the boss so you can go to work anytime you want.
This kind of work is very interesting and exciting because you get to have more time doing things that you like. Working online at home is less capital. This is the greatest thing when it comes to online job. Unlike the usual job wherein there is a need of a large capital before you will be able to establish one, online job does not need a lot of money when it is starting. What you only need here to start is your computer and of course your incredible brain.
Category: Business | Views: 9424 | Added by: Eylu | Date: 28 February 2012 | Comments (0)

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani. Segala puji bagi Allah, Selawat dan Salam ke atas Penghulu kita Rasullullah S.A.W, para sahabatnya dan pembantunya.

Wahai saudara saudari para pembaca yang berada di merata tempat,
Assalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Kita bersama sebuah kitab di antara seindah-indah kitab yang telah ditinggalkan Salaf Soleh untuk kita. Bersama kitab "Al-Hikam Al-Athaiyyah". Pengarangnya Ibn Athaillah As-Sakandari. Ibn Atha' pergi bertemu Penciptanya pada tahun 709 Hijrah Nabawi, Selawat dan Salam ke atas baginda dengan sebaik-baik penghormatan. Beliau dimaqamkan di kaki bukit Muqattam, Kaherah. Kuburnya diketahui umum sehingga hari ini dan diziarahi. Pada kuburnya terdapat Nur yang hanya Allah sahaja mengetahuinya.

Ibn Athaillah menuntut ilmu di bawah asuhan Sayyid Al-Mursi Abu Abbas, beliau dimaqamkan di Iskandariah, kuburnya diketahui umum sehingga hari ini.


Al-Mursi Abu Abbas merupakan salah seorang anak murid Abu Hasan As-Syazili r.a.,(Allah merahmati mereka semua). Abu Hassan meninggal dunia ketika beliau mengerjakan Haji dan dikebumikan di padang pasir di sebuah tempat dinamakan humaisira, dekat dengan persisiran pantai laut merah berhadapan dengan bandar Qina, di perkampungan Mesir.

Ibn Athaillah As-Sakandari mengarang kitab yang banyak, akan tetapi diantara yang terbaik ditinggalkan beliau untuk kita apa yang dinamakan  "Al-Hikam Al-Athaiyyah". Hikam Athaiyyah adalah himpunan nasihat-nasihat, koleksi-koleksi yang diringkaskan oleh beliau(moga Allah merahmatinya) berdasarkan pengalaman beliau dalam Suluk sebagai proses berjalan menuju
Allah Subhanahu Wa Taala. Oleh itu, di dalamnya(kitab hikam) terdapat nilai Akhlak yang tinggi dan halus yang membersihkan hati dari segala kekotoran. Di dalamnya terdapat amalam-amalan hati, di dalamnya ada keikhlasan, di dalamnya terdapat penyucian, di dalamnya terdapat penyembuhan kepada akhlak.



Kebanyakan orang pada hari ini amat memerlukan kepada pengetahuan berkaitan kaedah pennyembuhan dari sudut spiritual untuk manusia dan bagaimana cara untuk mencapai kepada pengetahuan ini. Bagaimana seseorang itu hendak suluk menuju Allah.

Kebanyakan kita membaca Al-Quran akan tetapi tidak merasakan kelazatan bacaan ini di dalam hatinya. Bacaan ini tidak menggoncangkan hatinya. Dan tertanya-tanya sebab ini berlaku. Sebab perkara ini berlaku kerana dia tidak memulakan pada bahagian penyucian hati sehingga hati itu mampu berinteraksi dan merasai apabila menyebut nama Allah dan membaca
Al-Quran. Al-Hikam Al-Athaiyyah adalah lakaran kepada jalan ini, iaitu jalan Suluk menuju kepada Allah.



Al-Hikam Al-Athaiyyah mempunyai 264 hikmah. Semoga Allah membantu kita untuk mensyarah hikam ini dan menjelaskan bagaimana ia dan bagaimana kita  mengubah hikam tersebut kepada kehidupan sehari-hari. Ahli Kesenian ini iaitu seni jiwa dan hati selalu berkata;
"Jalan kami terikat dengan Al-Quran dan Sunnah." Mereka berkata; "Apa sahaja yang datang kepada kami, segala idea yang kami perolehi, segala ilham yang terlintas di pemikiran kami, Kami tidak akan menerimanya kecuali dengan 2 saksi yang adil; Al-Kitab ini saksi pertama dan as-Sunnah ini saksi kedua."

Bersama Hikam Al-Athaiyyah kita melalui hidup kita seharian yang penuh barakah dan kita cuba untuk memahaminya dan menjelaskan bagaimana ia dalam agama Allah dan bagaimana ia menyelesaikan masalah hubungan manusia dengan Allah. Ini sebagai penjelasan kepada hadis Jibril yang diriwayatkan Muslim dalam sahihnya daripada Abdullah bin Umar Khattab daripada ayahnya Umar bin Al-Khattab r.a., Berkata Umar: "Ketika kami duduk bersama Nabi S.A.W masuk seorang lelaki baju teramat putih, rambut yang teramat hitam. Tiada seorang pun daripada kami mengenalinya dan tidak ada padanya tanda musafir. Dia duduk bersama Nabi S.A.W, meletakkan lututnya bersentuhan lutut Nabi, kedua tangannya di atas pahanya. Iaitu duduk yang penuh adab. Duduk penuntut ilmu yang ingin belajar sesuatu dari Penghulu segala makhluk S.A.W. Dia bertanya Nabi mengenai Islam, bertanya Nabi mengenai Iman, bertanya nabi mengenai Ihsan." Nabi menjawabnya dalam hadis yang panjang yang kamu semua tahu. Selepas lelaki itu pergi, Nabi bertanya; "Apakah kamu tahu siapakah itu? Itulah Jibril datang mengajar kamu urusan agama kamu."

Di dalam hadis itu, apabila dia bertanya Nabi mengenai Islam. Nabi bersabda;
"Aku bersaksi tiada Tuhan kecuali Allah dan aku bersaksi Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, mendirikan solat, menunaikan zakat, puasa Ramadhan, mengerjakan haji bagi yang mampu."



Mengenai Iman, Nabi bersabda; "Beriman kepada Allah,para malaikatnya, Kitab-kitabnya, Rasul-rasulnya, Hari kiamat dan Qada qadar sama ada baik atau buruk."

Apabila dia bertanya mengenai Ihsan, Nabi bersabda; "Kamu menyembah Allah seolah-olah kamu melihatnya, jika kamu tidak melihatnya, Allah melihat kamu."

Dari itu ibadat yang kamu kerjakan sentiasa diperhatikan, maka kamu mampu hadirkan perasaan(dilihat) sebagaimana kata Imam Nawawi; "Segala jenis Kusyuk dan Khudu' dan adab, tidak mungkin kamu membayangkannya diri kamu dihadapan Allah S.W.T seolah-olah kamu melihatNya dan terlintas di pemikiran kamu maksiat, pemikiran melayang-layang, tidak akan terlintas apa yang seumpama ini. Dari itu Ulamak mengambil peranan memelihara satu sudut dari Islam dengan mengarang fekah secara keseluruhan yang mana fekah mempunyai
1200 000 cabang Fiqh, yang membantu kepada Islam. Ibadat, Muamalat, Perundangan, Persaksian, Hubungan antarabangsa, Kemasyarakatan dan Ekonomi. Fiqh membantu Islam pada bahagian ini.

Ulamak Tauhid berperanan membantu pada sudut lain pula iaitu Iman, Ulamak Akhlak dan Tasauf membantu maqam Ihsan. Hikam Athaiyyah ia masuk dalam kategori yang ketiga(Ihsan). Pecahan ini iaitu Islam, Iman dan Ihsan adalah pecahan untuk memudahkan kefahaman. Hakikatnya Ihsan itu satu, Iman juga satu.

Hikmah yang pertama yang ditulis untuk membantu kepada suluk membantu mencapai Ihsan, Saiyidina Ibn Athaillah As-Sakandari berkata; "Diantara tanda bersandarnya kepada amalan, kurangnya Raja' ketika adanya kepincangan (maksiat)."

Seorang insan selayaknya berlepas diri dari amalannya dan jangan bergantung harap padanya. Dan hendaklah dia ketahui setiap apa yang ada di dalam alam ini adalah dari Allah.

Ucapan yang teramat halus, bayangkan kamu memerhatikan diri kamu sendiri. Jika kamu melakukan ketaatan, jangan terpedaya dengannya, jangan bermegah dengan saudaramu yang lain, Jangan memandang mereka dengan pandangan hina, mereka itu ahli maksiat, mereka itu lebih rendah dari engkau. Ini takbur yang tidak diterima di sisi Allah.

Bayangkan engkau sentiasa menyebut Tuhanmu. Oleh itu, setiap kali engkau terjebak melakukan maksiat, tidak kurang sedikitpun Raja' engkau kepada rahmat Allah S.W.T. Bertaubat kepadaNya dengan segera kerana Allah sentiasa di hati engkau dan kembali kepada Allah dengan segera dari segala kepincangan maksiat yang engkau lakukan. Kembali kepada Allah semula seolah-olah engkau tidak pernah melakukan apa-apa maksiat. Kesan dari itu, engkau berada dalam keadaan tanpa dosa dalam tempoh masa yang panjang kerana engkau telah membersihkan catatan amalan engkau dan catitan amalan menjadi putih bersih.



Ucapan ini secara realitinya ditujukan kepada manusia yang telah mencapai tahap tinggi dalam suluk. Oleh kerana itu permulaan hikam ini dimulakan dengan ucapan yang teguh. Rahsianya adalah untuk menarik manusia kepada ucapan ini. Ucapan ini mungkin tidak sesuai pada sesetengah pemuda yang baru memulakan suluk dan tidak sesuai kepada orang yang masih baru, sepatutnya mereka merasa besar dengan dosa yang mereka lakukan dan menjauhkan diri darinya lebih-lebih pada zaman fitnah yang kita hidup sekarang ini.
Akan tetapi ... Read more »
Category: Muslim's | Views: 10085 | Added by: Eylu | Date: 22 February 2012 | Comments (0)

Catatan & penulisan ini bukan kerana nama, Nama tidak menjamin Redha Rabbuna.
Penulisan ini bukan kerana harta, Lagilah harta tidak menjamin ke syurga.
Bukan juga kerana terpaksa, Memaksa itu bukan sifatnya Habibullah.
Ini bukan kerana sesiapa, Kerana sesiapa bukan ghoyah utama.
Penulisan ini hanyalah kerana Allah, Kerana Redha-Nya adalah kunci kejayaan dunia,
Gerbang menuju Jannah.

Ajarilah kami bagaimana memberi sebelum meminta,
berfikir sebelum bertindak,
santun dalam berbicara,
tenang ketika gundah,
diam ketika emosi melanda,
bersabar dalam setiap ujian.

Jadikanlah kami orang yang selembut Abu Bakar As-Siddiq,
sebijaksana Umar bin Khattab,
sedermawan Uthman bin Affan,
sepintar Ali bin Abi Thalib,
sesederhana Bilal & setegar Khalid bin Walid radliallahu'anhum
Amiin ya Rabbal'alamin.



"The more a Muslim thinks of death, the better he acts in life"

Air mata seorang lelaki,
Andai mengalir kerana kecewa dengan cinta wanita,
Maka hilanglah sifat pemimpinnya.

Air mata seorang lelaki,
Andai mengalir kerana kecewa dengan dunia,
Maka hilanglah sifat redhanya.

Air mata seorang lelaki,
Andai mengalir kerana tidak sanggup melihat kesusahan orang tuanya,
Maka terbitlah sifat belas ehsannya.

Air mata seorang lelaki,
Andai mengalir kerana terluka,
Maka hilanglah sifat kekuatannya.

Air mata seorang lelaki,
Andai mengalirnya kerana takutkan Allah S.W.T,
Maka bergembiralah,
Kerana air mata yang sedikit itu mampu,
Memadamkan api neraka kelak.


Category: Muslim's | Views: 1424 | Added by: Eylu | Date: 15 February 2012 | Comments (1)

« 1 2 3 4 ... 9 10 »
Copyright ~KyleRuL's Zone~ © 2024 | ~KyleRuL's Zone~ HomePage : //kylerul.ucoz.com